H Άνοιξη ήταν πάντα στο επίκεντρο για τους Πέρσες ποιητές σε διάφορες ιστορικές περιόδους της περσικής ποίησης και κανείς ποιητής δεν μπορεί να βρεθεί στην περσική λογοτεχνία, ο οποίος δεν κάνει άμεση αναφορά ή νύξη για την εποχή , η οποία αρχίζει με το Norooz, τον ιρανικό εορτασμό του Νέου Έτους .
Ωστόσο, οι τρόποι που έχουν χρησιμοποιηθεί για να εκφράσουν πως αντιλαμβάνονται την Άνοιξη διαφέρουν από περίοδο σε περίοδο.
Σε μια πρόσφατη συνέντευξη στην Teheran Times, ο Rashid Kakavand, καθηγητής της περσικής λογοτεχνίας στο Ισλαμικό Πανεπιστήμιο Αζάντ του Karaj, έδωσε πληροφορίες σχετικά με τις αναφορές στην άνοιξη στην περσική ποίηση.
Νατουραλισμός, περσική ποίηση
Ο νατουραλισμός χαρακτηρίζει την πρώτη ιστορική περίοδο της περσικής ποίησης - το στυλ Khorasani, το οποίο εκτείνεται από τον 10ο έως τον 12ο αιώνα.
"Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, ποιητές έζησαν στα βασιλικά ανάκτορα σχετικά ευτυχισμένες, άνετες και εύκολες καταστάσεις, έτσι ώστε ο νατουραλισμός ήταν χαρακτηριστικό αυτού του τρόπου ζωής και χρησιμοποίησαν ένα περιγραφικό τρόπο για να εκφράσουν την αντίληψή τους για τη φύση», δήλωσε ο Kakavand.
"Στην πραγματικότητα,περιέγραψαν την Άνοιξη όπως είναι· καμία ιδιαίτερη σημασία δεν μπορεί να φανταστεί κανείς για τα ποιήματά τους, εκτός ότι αυτά αποσκοπούν να απεικονίσουν την ομορφιά του κόσμου και να δημιουργήσουν ευχαρίστηση ", δήλωσε.
Έργα που έχουν δημιουργηθεί με τον τρόπο αυτό οδήγησαν σε εγκώμια για τους βασιλείς και τους ευγενείς ή τους στόχους που επεδίωκαν οι ποιητές.
Οι Rudaki της Σαμαρκάνδη, Manuchehri Damghani και Farroki του Σιστάν ανήκουν σε αυτή την περίοδο.
"Rudaki του Σαμαρκάνδη είναι ο πρόδρομος των νατουραλιστών ποιητών , ο οποίος έχει θαυμάσιες περιγραφές της άνοιξης στις qasidas του", δήλωσε ο Kakavand.
Πνευματισμός, ανοιξιάτικη ποίηση
Οι ποιητές άρχισαν σταδιακά να αποστασιοποιούνται από τα ανάκτορα και, κατά συνέπεια, ένα είδος πνευματισμού άρχισε να επικρατεί στην περσική λογοτεχνία. Η στάση αποτέλεσε ένα ορόσημο στην ιστορία της ποίησης, δίνοντας αφορμή για μια μετάβαση από το στυλ Khorasani στο Ιρακινό στυλ.
Η Φύση, της οποίας μία από τις εκδηλώσεις είναι η άνοιξη, βρίσκει μια συμβολική διάσταση σε αυτή την περίοδο της περσικής ποίησης, λέει ο Kakavand.
«Για παράδειγμα,ο Jalal ad-Din Rumi βλέπει τα δέντρα να χαιρετούν το ένα το άλλο· τα λουλούδια εύχονται το ένα στο άλλο για τον ερχομό της άνοιξης ... που έρχεται από τον ουρανό και είναι μια μυστική εκδήλωση ", δήλωσε.
"Ο Ρουμί κάνει πολλές άμεσες αναφορές στην άνοιξη στην ποίησή του. Έχει το Masnavi-ye Manvi, το οποίο είναι το βιβλίο του ισλαμικού μυστικισμού, και η ποίησή του είναι υπό από την επιρροή του ισλαμικού πολιτισμού και ιδεολογίας. Έτσι, οι αναφορές της άνοιξης στην ποίησή του οδηγούν σε μια βαθιά θεία συνείδηση του σύμπαντος και στην ιδέα ότι ο κόσμος είναι ζωντανός και λατρεύει τον Θεό ", πρόσθεσε.
Ο Kakavand ονόμασε τον Musharrif od-Din Muslih od-Din Sadi του Σιράζ "τη μεγαλύτερη μορφή της εκπαιδευτικής περσικής λογοτεχνίας» και είπε ότι, "Έχει κάνει καλή χρήση της άνοιξης για να εκπαιδεύσει τις ψυχές και τις σκέψεις των οπαδών του."
Επισήμανε επίσης το επικό αριστούργημα του Ferdowsi, το Σαχναμέ και πρόσθεσε, "Λόγω της υπέροχης ατμόσφαιρας και της σαφής διατύπωσης του Ferdowsi, το πνεύμα του Σαχναμέ είναι βαθιά συνδεδεμένο με την άνοιξη."
Άνοιξη, σύγχρονη περσική ποίηση
Ο Kakavand λέει ότι κατά τη διάρκεια των επόμενων περιόδων, η άνοιξη μετατράπηκε σε ένα μέσο και μια εικόνα που χρησιμοποιήθηκε για να μεταφέρει συγκεκριμένες έννοιες.
"Η παραπομπή στην άνοιξη στην περσική ποίηση φτάνει στο αποκορύφωμά της κατά τη διάρκεια της σύγχρονης εποχής, η οποία είναι σε μεγάλο βαθμό κάτω από την επιρροή του ιρακινού στυλ, αλλά τα σύγχρονα ποιήματα έχουν κοινωνικές και πολιτικές κατευθύνσεις.
«Για παράδειγμα, το ποίημα «τουλίπες καλλιεργούνται από το αίμα της Νεολαίας της Χώρας» που γράφτηκε από τον από Abul-Qasem Aref Qazvini στην ένταση της Συνταγματικής Επανάστασης περιγράφει επίσης την άνοιξη, αλλά τι είδους άνοιξη;Η άνοιξη έχει φθάσει, αλλά ο ποιητής παραπονιέται ότι οι νέοι έχουν σκοτωθεί εν ψυχρώ ».
Υπάρχουν πολλές αναφορές για το χειμώνα στην ποίηση των Akhavan Saless και Ahmad Shamlu, είπε ο Kakavand και πρόσθεσε: "Ο χειμώνας και η ψυχρότητα του είναι αλληγορίες για τους περιορισμούς στην κοινωνία της δικιάς τους εποχής· ο χειμώνας είναι κατά της άνοιξης, η οποία συμβολίζει όλα τα ιδεώδη μιας ειρηνικής κοινωνίας. "
Ο Kakavand λέει ότι ο Ali Esfandiari (1896-1960), ο οποίος έγραψε με το ψευδώνυμο Nima Yushij και, επίσης, θεωρείται ο πατέρας του Περσικού κενού στίχου,ο Fereidun Moshiri, ο οποίος επηρεάζεται έντονα από Nima και ο Sohrab Sepehri είναι μεταξύ των σύγχρονων Ιρανών ποιητών που έχουν πολλές άμεσες αναφορές στην άνοιξη στην ποίηση τους.
Αποκαλεί τον Sepehri "τον πιο ένθερμο λάτρη της φύσης" μεταξύ των σύγχρονων ποιητών.
Τα ποιητικά έργα στην περσική λογοτεχνία κάνουν περισσότερες αναφορές στην άνοιξη από ό, τι σε άλλες εποχές του χρόνου, είπε ο Kakavand και δήλωσε, "Ακόμα και στα έργα των ποιητών, τα οποία είναι γεμάτα από αναφορές για το χειμώνα, ο χειμώνας είναι το πολικό αντίθετο της άνοιξης, γι 'αυτό είναι η άνοιξη που επικρατεί στα έργα τους για άλλη μια φορά. "
Η σημερινή περσική λογοτεχνία
Είναι πάρα πολύ δύσκολο να γίνει ακριβής εκτίμηση σχετικά με περσική λογοτεχνία του σήμερα, είπε ο Kakavand.
Κατηγοριοποιεί τα περσικά λογοτεχνικά έργα που δημιουργούνται στο Ιράν σήμερα σε δύο ομάδες.
"Μια ομάδα των έργων είναι τα βιβλία, που δημοσιεύονται υπό την επίβλεψη των πολιτιστικών αρχών και η άλλη ομάδα, η οποία, δυστυχώς, είναι ένα μεγάλο μέρος της σοβαρής μας λογοτεχνία του σήμερα, είναι οι ανεπίσημες εργασίες που δημοσιεύονται σε ηλεκτρονικούς κόσμους", δήλωσε.
"Τα έργα που δημιουργούνται από τη δεύτερη ομάδα σπάνια κερδίζουν προσοχή και προωθούνται. Έτσι είναι δύσκολο να γίνει μια δίκαιη κριτική γι 'αυτούς ", σημείωσε.
Ωστόσο, ο Kakavand λέει ότι η κατάσταση της επίσημης βιβλιογραφίας του Ιράν σήμερα δεν είναι καλή.
"Η ποίηση έχει μετατραπεί σε διασκέδαση ... και τα έργα που δημιουργήθηκαν σε αυτή την κατηγορία δεν έχουν την βαθιά αποτελεσματικότητα και βιωσιμότητα ...η περσική ποίηση έχει δεθεί στις μορφές και τους τρόπους που οι λογοτεχνικές ενώσεις προωθούν. Έτσι, αν και υπάρχουν πολλά προικισμένα και δημιουργικά άτομα σε αυτόν τον τομέα, λιγότερα μεγάλα έργα βγαίνουν κάτω από αυτές τις συνθήκες. "
Προτάσεις για εορτασμούς του Norooz
Κατά την τελευταία δεκαετία, οι Ιρανοί έχουν δείξει απροθυμία να γιορτάζουν το Norooz με μακρινούς ή στενούς συγγενείς τους κατά τη διάρκεια των διακοπών της Πρωτοχρονιάς και αντ 'αυτού προτιμούν να ταξιδεύουν στο Ιράν ή σε μια ξένη χώρα.
Ωστόσο,ο Kakavand ζήτησε από τους Ιρανούς να εξασκήσουν τις παραδόσεις του Norooz και να κάνουν τα γλέντια που παραδοσιακά γίνονταν κατά τη διάρκεια των διακοπών του Norooz.
"Υπό τις παρούσες συνθήκες, θα πρέπει να επιστρέψουμε στην ταυτότητά μας και την ευαισθητοποίηση μας για τις ρίζες μας. Συμβουλεύω τους Ιρανούς να τηρούν τις παραδόσεις, όπως το στρώσιμο του Haft-Seen (σοφράς που στρώνεται στη γιορτή του Norooz)και τiw giort;ew toy Norooz.
"Τους συμβουλεύω να κρατούν τα έθιμα του Norooz με γνώση του υπόβαθρου για κάθε κομμάτι."
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου