Πέμπτη 30 Μαρτίου 2017

Ιαπωνέζα κινηματογραφίστρια δίνει μια νέα οπτική σε έργο του Λευκάδιου Χερν

Kiki Sugino. Photo: Wa Entertainment, Inc

Η Kiki Sugino είναι από μια αυξανόμενη ομάδα γυναικών κινηματογραφιστών στην Ιαπωνία. Αλλά η διαφορά μεταξύ της Sugino και άλλων επιτυχημένων  sempai (ανώτεροι, όπως είναι γνωστοί) είναι ότι ενώ οι περισσότεροι έχουν εργαστεί μόνο πίσω από την κάμερα, αυτή ξεκίνησε την καριέρα της μπροστά της.

Η ομάδα της  Sugino περιλαμβάνει μια επιτυχημένη  sempai όπως η Shimako Sato , σκηνοθέτιδα της επιτυχημένης σειράς  θρίλερ Unfair, και τη Naomi Kawase , τακτική του Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών.

Ενώ ήταν φοιτήτρια οικονομικών στο Πανεπιστήμιο του  Keio, ένα διάσημο ιδιωτικό κολέγιο στο Τόκιο, η Sugino αποφάσισε να σπουδάσει στη Νότια Κορέα. Ήταν μια ασυνήθιστη επιλογή για τους περισσότερους Ιάπωνες φοιτητές, αλλά μια φυσική για τη Sugino, μια που η ίδια είναι κορεατικής καταγωγής.

Το 2005, έκανε το ντεμπούτο της σε ένα τμήμα από τα τρία μέρη της ανθολογίας One Shining Day σε σκηνοθεσία Κιμ Σουνγκ-χο και  σύντομα  εμφανιζόταν σε ταινίες σε όλη την Ασία. Το 2011, το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Τόκιο παρουσίασε ένα τμήμα των ταινιών της με τον τίτλο Η Μούσα του Indie κινηματογράφου της Ασίας.

Μέχρι τότε η  Sugino είχε ήδη εμπλακεί και  στη παραγωγή, συμπεριλαμβανομένης της μαύρης κωμωδίας του Koji Fukada ,Hospitalité(2011) , νικητής του βραβείου Καλύτερης Ταινίας στην ενότητα του φεστιβάλ Ιαπωνικά Μάτια.

Το 2014 σκηνοθέτησε την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία της,την Ελεγεία του  Κιότο , παίζοντας (με ένα χοντρό  κοστούμι ) μια θορυβώδη υπέρβαρη γυναίκα που καταπιέζει τον  κλαψιάρη φίλο της.
yukimain2
Προσθήκη λεζάντας
Αυτή την εβδομάδα, η Sugino επιστρέφει στη δράση, τόσο πίσω όσο και μπροστά από την κάμερα, με τη Γυναίκα  του Χιονιού- βγαίνει στις κινηματογραφικές αίθουσες σε όλη την Ιαπωνία από τις 4 Μαρτίου αφού  έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο φεστιβάλ του Τόκιο πέρυσι.

Η Sugino πρωταγωνιστεί - και εκπλήσσει για άλλη μια φορά - την  ηρωίδα του τίτλου σε μια ταινία που είναι ριζικά διαφορετική τόσο στην ιστορία και την εκτέλεση.

Βασισμένη σε μια ιστορία του Λευκάδιου Χερν που δημοσιεύθηκε το 1904 στη συλλογή του Kwaidan: Ιστορίες και Μελέτες Παράξενων Πραγμάτων , η ιστορία της Γυναίκας του Χιονιού αρχίζει σαν την αρχική έκδοση: Δύο ξυλοκόποι - ένας νεαρός και ένας γέρος και τραυματίας -βρίσκουν  καταφύγιο από μια χιονοθύελλα σε μια καλύβα στο βουνό.

Κατά τη διάρκεια της νύχτας ο νεότερος άνθρωπος ξυπνά και βλέπει  μια περίεργη, με χλωμό πρόσωπο  γυναίκα (Sugino) να πλανάται πάνω από το σύντροφό του - και ήσυχα να ρουφά τη ζωή του. Γυρνώντας προς τον παγωμένο από φόβο  επιζώντα, λέει: «Θα σε λυπηθώ, αλλά αν το πεις σε κανέναν, θα πάρω τη ζωή σου.»

Αυτό μπορεί να ακούγεται σαν σκηνικό  για ταινία  τρόμου, αλλά η ταινία παίρνει μια άλλη κατεύθυνση εντελώς: ο επιζών ξυλοκόπος, Minokichi (Munetaka Aoki), αργότερα συναντά μια μυστηριώδη ξένη, τη Yuki (η Sugino και πάλι), η οποία μοιάζει με τη Γυναίκα του Χιονιού - και την  σύζυγό του.

Εκτυλίσσεται σε μια εναλλακτική πραγματικότητα που συγχωνεύει την πρώτη μεταπολεμική Ιαπωνία και τη σύγχρονη (ή κοντινή  μελλοντική) κοινωνία, η ιστορία εξερευνά μια σειρά θεμάτων, από τις κοινωνικές διακρίσεις τις μυστικές σχέσεις μεταξύ των γενεών, καθώς η έφηβη κόρη της Yuki (Mayu Γιαμαγκούτσι) αναλαμβάνει τις θανατηφόρες δυνάμεις, αν όχι και την αινιγματική προσωπικότητα, της μητέρας της.

«Δεν ήθελα να κάνω μια ταινία τρόμου», δήλωσε η Sugino σε πρόσφατη συνέντευξή της στα κεντρικά γραφεία του Τόκιο του King Records, ενός από τους παραγωγούς της ταινίας. «Όταν διάβασα την αρχική ιστορία, δεν είχα την εντύπωση ότι ήταν τρόμου ακριβώς. Φυσικά, υπάρχει το στοιχείο [στην ταινία], αλλά ήθελα να μιλήσω πιο σοβαρά για τη σχέση μεταξύ της ανθρωπότητας και της φύσης, για τη Γυναίκα του Χιονιού ως σύμβολο του πνευματικού, δηλαδή, ως εκπρόσωπο αυτού που δεν  μπορούμε να δούμε με γυμνό μάτι.»

Η Sugino τονίζει επίσης τη σύγχρονη σημασία της ιστορίας, στην οποία είναι συν-σεναριογράφος. «Έγραψα τον Minokichi ως ένα τυπικό σύγχρονο πρόσωπο », λέει. «Σκέφτεται τη γυναίκα του χιονιού  ως ένα είδος εξωπραγματικής παρουσίας. Δηλαδή, δεν μπορεί να την ορίσει.

«Όταν κοιτάζω την Αμερική τώρα, βλέπω ανθρώπους που προσπαθούν να καθορίσουν τους άλλους», συνεχίζει, «αλλά μπορείτε να οδηγηθείτε σε μια επικίνδυνη κατεύθυνση έτσι. Είναι επικίνδυνο να προσπαθήσεις να καθορίσει τους ανθρώπους ως αυτή την ομάδα ή εκείνη».

Ως κάποια που έχει συναντήσει διάφορους πολιτισμούς σε ολόκληρη την καριέρα της, η Sugino πιστεύει ότι «οι άνθρωποι είναι όλοι συνδεδεμένοι.» «Τα ανθρώπινα όντα δεν είναι κάτι που μπορείτε να τα βάλετε σε ξεχωριστά κουτιά», προσθέτει.

Την ίδια στιγμή, η Sugino βλέπει παραλληλισμούς μεταξύ της Γυναίκας του Χιονιού  και άλλες ασιατικές απεικονίσεις του υπερφυσικού: «Στην Ταϊλάνδη,ο Απιτσατπόνγκ Βεερασεθάκουλ κάνει ταινίες με τον ανιμισμό ως θέμα. Μπορεί να απεικονίζω έναν κόσμο κοντά στον δικό του. Οι σύγχρονοι άνθρωποι παραβλέπουν το πνευματικό, το αόρατο, αυτό που δεν φαίνεται  που όμως  είναι τόσο σημαντικό.»

Η Sugino λέει πως η ίδια κατάλαβε αυτή τη σημασία παίζοντας τη Γυναίκα του Χιονιού . «Ένιωσα ότι τα αθέατα πράγματα είναι μέσα μου, όχι κάπου έξω. Το ακατανόητο, το μυστήριο, το αινιγματικό, όλα υπάρχουν μέσα μου. Ήθελα να τα απεικονίσω ως κάτι οικείο. Αυτό που θα μπορούσαμε να αποκαλέσουμε το αόρατο δεν είναι κάτι τρομακτικό -είναι κάτι κοντινό μας»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου