Τρίτη 31 Ιανουαρίου 2017

Η ιστορία της κορεάτικης ποίησης-Σύντομη αναφορά

Αποτέλεσμα εικόνας για korean poet

britishcouncil
Εάν είστε περίεργοι για το κορεατική ποίηση, η κατανόηση της  πλούσιας και πολυτάραχης ιστορίας της χώρας είναι ένα εξαιρετικό μέρος για να ξεκινήσετε. Ο λόγιος και μεταφραστής Αδελφός Anthony του Taizé (An Sonjae) εξηγεί. 


Ποίηση ήταν στο επίκεντρο της Κορέας κοινωνία του 19ου αιώνα

Σε περασμένες εποχές, το κύριο σημάδι ενός μορφωμένου κυρίου ήταν η ικανότητα να γράφει  ποίηση, κυρίως στην κλασική κινεζική, αλλά και στην κορεατική γλώσσα. Οι δύο γλώσσες είναι πολύ διαφορετικές, αφού η κινεζική δεν έχει σχεδόν καθόλου γραμματική, ενώ η κορεάτικη  έχει πολλή  γραμματική. Πράγματι, στην περίοδο  Joseon (1392 - 1910), για να γίνει κάποιος  υψηλό αξιωματούχος του κράτους, έπρεπε να περάσει εξετάσεις γραφής ποιήματος στη κινεζική γλώσσα. Πριν από το 1900, η ​​Κορέα ήταν ένα κομφουκιανικό  κράτος στο οποίο όλες οι σπουδές γίνονταν με τη χρήση κλασικών κινεζικών κειμένων και ακολουθούσαν τα κινεζικά μοντέλα.

Το μυθιστόρημα του Yi Munyol Ο ποιητής(Harvill / Vintage, 2001) αφηγείται την αληθινή ιστορία τουυ αγώνα ενός νέου ανθρώπου στις αρχές του 19ου αιώνα να κατανοήσει τους κανόνες της κλασικής κινεζικής ποίησης, μόνο για να ανακαλύψει ότι είχε αποκλειστεί από τις  εξετάσεις των δημοσίων υπηρεσιών. Έτσι έγινε ένας περιπλανώμενος ποιητής, και ήταν παντού καλοδεχούμενος γιατί η σύνθεση ποίησης ήταν μια δημοφιλής μορφή ψυχαγωγίας,επίσης.

Μόλις ο εκσυγχρονισμός άρχισε, λίγο πριν από το 1900, με την εισαγωγή του σύγχρονου προγράμματος σπουδών στα σχολεία, η όλη παράδοση και ο  πολιτισμός της κλασικής κινεζικής ποίησης άρχισε να παρακμάζει. Οι ιστορικοί της κορεάτικης λογοτεχνίας δεν μπορούν να συμφωνήσουν αν υπάρχει ή όχι  καμία συνέχεια που να τη συνδέει με τη σύγχρονη κορεάτικη ποίηση.

Ο εκσυγχρονισμός και η ιαπωνική επιρροή άλλαξε την ποίηση στην Κορέα

Αυτό το χάσμα συμπίπτει με την προσάρτηση της Κορέας από την Ιαπωνία το 1910. Ο κορεάτικος  πολιτισμός, η ιστορία και η γλώσσα εξορίστηκαν από τα σχολεία και να αντικατασταθούν από τον ιαπωνικό πολιτισμό, την ιστορία και τη γλώσσα. Για κάμποσο καιρό, ήταν πολύ δύσκολο να δημοσιευτεί κάτι  γραμμένο στα κορεατικά. Ωστόσο, η συνάντηση με τη σύγχρονη ιαπωνική γραφή απείχε  από το να είναι μια αρνητική εμπειρία για πολλούς ευαίσθητους νέους Κορεάτες. Η τέχνη της μετάφρασης είχε ένα ζωτικό ρόλο στην εποχή Meiji της Ιαπωνίας, όταν η χώρα μετατράπηκε από μια απομονωμένη φεουδαρχική κοινωνία στη σύγχρονη μορφή της. Το 1905, ο Ιάπωνας λόγιος Ueda Bin παρήγαγε έναν όγκο μεταφράσεων ποίησης στις οποίες οι Γάλλοι συμβολιστές είχαν εξέχουσα θέση. Αυτό έφερε  επανάσταση στην ιαπωνική ποίηση, και οι Κορεάτες ποιητές που σπούδασαν στην Ιαπωνία σύντομα βρέθηκαν κάτω από την επιρροή της. Μια σημαντική  πτυχή των Γάλλων ποιητών  ήταν η χρήση του «ελεύθερου στίχου» και αυτό σύντομα πέρασε στις ιαπωνικές απομιμήσεις, και στη συνέχεια στους Κορεάτες.

Μια άλλη εξέλιξη κοινή στην Ιαπωνία και την Κορέα μετά το 1930 ήταν ένας διαχωρισμός μεταξύ εκείνων που έγραφαν «καθαρή ποίηση» ως «τέχνη για την τέχνη» και εκείνους που, επηρεασμένοι από τη Ρωσική Επανάσταση, επέμειναν στην κοινωνική αποστολή του ποιητή και προσπάθησαν να γράψουν «προλεταριακό» ή «επαναστατικό» στίχο.

Η λογοκρισία περιόρισε τη δημοσίευση ποίησης στα Κορεατικά

Λογοκρισία σήμαινε ότι οι Κορεάτες δεν θα μπορούσαν να εκφράσουν ανοιχτά την έντονη επιθυμία τους για την ανάκτηση της χαμένης εθνικής τους ταυτότητας. Η αντίσταση στην Ιαπωνία έπρεπε να είναι συγκαλυμμένη. Δύο αξιόλογες συλλογές, οι Αζαλέες του Kim Sowol (δημοσιεύθηκε το 1925) και  η Σιωπή Αγαπημένη μου,του  Manhae Han Yong-un (δημοσιεύθηκε το 1926), γράφτηκαν στα κορεάτικα και αργότερα αναγνωρίστηκαν ως «σπουδαία μνημεία της κορεάτικης αντίστασης». Αλλά διαβάζοντας αυτά τα ποιήματα ως αντι-ιαπωνικές εκδηλώσεις πλέον θεωρείται ευρέως  ως στρέβλωση. Και οι δύο είναι έντονα λυρικές· η πρώτη στρέφεται  σε πιο παραδοσιακή ποίηση, η άλλη γράφτηκε ως απάντηση στον Ινδό ποιητή  Ραμπιντρανάθ Ταγκόρ.

Σιωπηλά οι άνεμοι φυσούν, κλαίνε, στενάζουν 
, ενώ χωρίς λόγο αισθανόμαστε θλίψη και νοσταλγία αυτή τη 
σκοτεινή ανοιξιάτικη νύχτα  
καθώς απαλοί ατμοί σηκώνονται και καλύπτουν το έδαφος.

- Από  την Ανοιξιάτικη Νύχτα  της συλλογής του  Kim Sowol   Αζαλέες  , που μεταφράστηκε από τον David R. McCann (Columbia University Press).

Στη δεκαετία του 1930, δύο σύνορα προσέλκυσεαντην προσοχή των πιο ριζοσπαστών ποιητών. Πολλοί Κορεάτες πέρασαν στη Μαντζουρία, είτε άποροι  αγρότες σε αναζήτηση γης για καλλιέργεια, ή ριζοσπάστες πρόθυμοι να ενταχθούν στο  αντι-ιαπωνικό αντάρτικο. Ακόμη πιο πολλοί Κορεάτες πήραν τα πλοία και πέρασαν στην Ιαπωνία· πολλοί ήταν απελπισμένοι για δουλειά και πήγαν στις φτωχογειτονιές των βιομηχανικών κέντρων της Ιαπωνίας· άλλοι ήταν διανοούμενοι και ήταν πρόθυμοι να μάθουν για τη νεωτερικότητα.Ένας αριθμός εκλεκτών Κορεατών ποιητών που τόλμησαν να αντισταθούν στην Ιαπωνία πριν και κατά τη διάρκεια του πολέμου, πέθαναν στη φυλακή και θεωρούνται ως μάρτυρες-ποιητές.

Πώς γεννήθηκε μια εθνική κορεάτικη ποίηση  

Όταν η Κορέα έπαψε να είναι υπό την κατοχή της  Ιαπωνίας το 1945, και η δημοσίευση στην κορεατική ήταν και πάλι δυνατή, ήρθαν χρόνια έντονης ποιητικής δραστηριότητας, καθώς οι Κορεάτες ποιητές προσπάθησαν να αναπτύξουν μια εθνική ποίηση. Στη συνέχεια, το 1950 έφερε τον πόλεμο της Κορέας. Αρκετοί κοινωνικά δεσμευμένοι ποιητές είχε συνταχθεί με τη Βόρεια Κορέα πριν από τον πόλεμο και πήγαν να ζήσουν εκεί. Όταν ο στρατός της Βόρειας Κορέας έφυγε από τη Σεούλ, το φθινόπωρο του 1950, απήγαγε πολλούς άλλους φημισμένους συγγραφείς και τους ανάγκασε να βαδίσουν βόρεια, όπου αμέσως εξαφανίστηκαν. Σε αντάλλαγμα, μια σειρά από ποιητές είχαν έρθει στο νότο από τις βόρειες περιοχές.

Μόλις τελείωσε ο πόλεμος,η ποίηση της Νότιας Κορέας , όπως και η μυθοπλασία της, υπόκειται σε ισχυρές πιέσεις να μην εκφράσει οποιαδήποτε μορφή σοσιαλιστικής συμπάθειας. Η ανάπτυξη της σύγχρονης ποίησης της Νότιας Κορέας έπρεπε να αρχίσει μέσα στα ερείπια.Η περιοχή Myeong-dong της Σεούλ είχε υποφέρει πολύ από τους βομβαρδισμούς και τα σφυροκοπήματα του πολέμου, αλλά τα μπαρ,οι καφετέριες και οι αίθουσες τυχερών παιχνιδιών (σκάκι και Baduk / go) παρείχαν καταφύγιο για ένα ετερόκλητο πλήθος μποέμ τύπων, συγγραφέων, καλλιτεχνών, τραγουδιστών, σινεφίλ, οι  οποίοι συνήθως δεν είχαν χρήματα, αλλά τους επιτρεπόταν να πίνουν (και να τρώνε) επί πιστώσει με την ελπίδα της περιστασιακής καταβολής δικαιωμάτων εκμετάλλευσης.

Η πολυτάραχη ιστορία της μεταπολεμικής Κορέας ενέπνευσε μια γενιά ποιητών

Μια ηγετική φυσιογνωμία της  επίσημα εγκεκριμένης αισθητικής πλευράς της ποίησης ήταν ο Midang Seo Jeong-ju,ο οποίος ασκούσε μεγάλη δύναμη και επιρροή. Στη μεταπολεμική ιστορία της Κορέας, ένα κρίσιμο σημείο καμπής είναι η 19η Απριλίου 1960, η « Απριλιανή Επανάσταση », όταν η αστυνομία άνοιξε πυρ εναντίον στους φοιτητές που διαμαρτύρονταν εναντίον των νοθευμένων εκλογών, σκοτώνοντας πολλούς. Ο πρόεδρος, Syngman Rhee, αναγκάστηκε σε εξορία, αλλά η δημοκρατία δεν ήταν κάτι που οι Κορεάτες είχαν βιώσει ποτέ, και ο καθένας ήθελε να είναι ο επικεφαλής ενός πολιτικού κόμματος. Ένα χρόνο αργότερα, στις 16 Μαΐου 1961 ο στρατός πήρε τον έλεγχο.

Για ορισμένους ποιητές και κριτικούς, αυτό λειτούργησε ως αφύπνιση, και για δεκαετίες,οι ποιητές διαιρέθηκαν μεταξύ εκείνων που έπαιζαν εκ του ασφαλούς με λεπτούς στίχους και όσοι, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, εξέφρασαν τη διαφωνία τους  αντιμέτωποι με καταπιεστικά καθεστώτα. Τα ονόματα είναι ως επί το πλείστον άγνωστα· Kim Su-yeong ήταν ένα νεωτεριστής ο οποίος μετά την Απριλιανή Επανάσταση υποστήριξε μια ποίηση που να χρησιμοποιεί απλή γλώσσα, συνειδητοποιώντας ότι η λογοτεχνία ήταν εκτός επαφής με την πραγματικότητα της χώρας.Ο Shin Gyeong-nim επέστρεψε αφού  πέρασε δέκα χρόνια μεταξύ των αγροτικών και αστικών εργατικών τάξεων και έγραψε τον«Χορό των Αγροτών» του στο όνομά τους, χρησιμοποιώντας συχνά το «εμείς» στη θέση του ποιητικού «εγώ» προσώπου.

Συναντηθήκαμε στο πίσω δωμάτιο του συνεταιριστικού μύλου παίζοντας χαρτιά  για ένα πιάτο muk·αύριο είναι η μέρα αγορών. 
Θορυβώδεις έμποροι αποτινάζουν  το χιόνι μπροστά στην αυλή του πανδοχείου. 
Χωράφια και λόφοι λάμπουν από  καινούριο λευκό, το χιόνι που πέφτει πέφτει παχύ στροβιλίζοντας. 
Οι άνθρωποι μιλούν για την τιμή του ρυζιού και των λιπασμάτων. . . .

- Απόσπασμα από το Ένα χειμωνιάτικο βράδυ από τη συλλογή Χορός αγροτών  από τον Shin Gyeong-nim, μεταφρασμένο από τον αδελφό Anthony (Πανεπιστήμιο της Χαβάη Press, Cornell Ανατολή Σειρά Ασία)

Πώς μοιάζει η ποίηση της  Κορέας σήμερα

Σήμερα,ο  Κο Ουν  έχει γίνει ένα γνωστό όνομα σε όλο τον κόσμο, ο μόνο Κορεάτης ποιητής για τον  οποίο κάτι τέτοιο μπορεί να ειπωθεί. Αυτός ήταν ο κύριος εκπρόσωπος διαφωνίας και διαμαρτυρίας κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1970 και πάλι μετά από τη φυλακή το 1980. Στη δεκαετία του 1970, ο κόσμος έμαθε  άλλον ένα  Κορεάτη ποιητή,τον  Kim Chiha , του οποίου τα πρώιμα  ποιήματα διαμαρτυρίας είχαν εμπνεύσει μια ολόκληρη γενιά και του οποίου το σατιρικό αριστούργημα «Πέντε Ληστές», τόσο εξόργισε την άρχουσα ελίτ που φυλακίστηκε για χρόνια και έγινε διεθνώς γνωστός «κρατούμενος συνείδησης».

Παρόλα αυτά, σήμερα, χιλιάδες Κορεάτες γράφουν ποίηση, ανήκουν σε συλλόγους ποίηση, συνήθως επικεντρώνονται σε έναν ανώτερο ποιητή, απαγγέλλουν τα ποιήματά τους ο ένας στον άλλο, και συχνά πληρώνουν για να τη δημοσίευσή του έργου  τους. Οι καλύτεροι ποιητές δημοσιεύθηκαν από τρεις ή τέσσερις εκδοτικούς οίκους που εξακολουθούν να αντανακλούν σε κάποιο βαθμό τις διαιρέσεις ανάμεσα στις αισθητικές και τις κοινωνικές σχολές.

Σήμερα, πολλοί παλαιότεροι ποιητές κουνούν το κεφάλι τους λυπημένοι , και ομολογούν ότι το βρίσκουν πολύ δύσκολο να κατανοήσουν τα ποιήματα που γράφονται από την επερχόμενη γενιά. Με την ανάπτυξη της δημοκρατίας και του πλούτου, οι νέοι Κορεάτες, ιδιαίτερα, αντιμετωπίζουν την πρόκληση  να βρουν και να εκφράσουν μια συνεκτική έννοια στα ποιήματά τους. Κατακερματισμένα σύμβολα και κατακερματισμένη γραμματική προβληματίζουν τον αναγνώστη. Εν τω μεταξύ, οι ηλικιωμένοι ποιητές όπως ο  Jeong Ho-Seung απολαμβάνουν τεράστια δημοτικότητα με ποιήματα που εκφράζουν ελαφρά τη νοσταλγία και μελαγχολία για τη παροδικότητα της ζωής και την αβεβαιότητα της αγάπης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου