Τα άνθη κερασιάς ή sakura , τα λουλούδια που έχουν αποτελέσει πηγή έμπνευσης για χίλια haiku, είναι σε πλήρη άνθιση τον Απρίλιο στην Ιαπωνία. Κατά τη διάρκεια της αποκορύφωσης της άνθησης, που διαρκεί από μια εβδομάδα έως και δέκα ημέρες, το έθνος εμπλέκεται σε μια φρενίτιδα θαυμασμού της άνθισης με τον ίδιο ζήλο που οι άλλες χώρες διατηρούν για αθλητικές εκδηλώσεις ή θρησκευτικά φεστιβάλ. Στην πορεία προς το sakura , ένα τηλεοπτικό δελτίο πρόγνωσης ανθίσματος της κερασιάς προσφέρει μια ανάλυση πέταλο με πέταλο για την πρόοδο των ανθών καθώς κυματίζουν από τα νότια προς τα βόρεια σαν ένα ροζ και λευκό μεξικάνικο κύμα.
Και επειδή μιλάμε για την Ιαπωνία, μια χώρα που αγαπάει την ακρίβεια και την τάξη, η εποχή των Sakura δεν είναι επίσημη μέχρι ένας ειδικά διορισμένος δημόσιος υπάλληλος - ένας στρατός αξιωματούχων περνάει εβδομάδες εξετάζοντας δέντρα "βαρομετρικών" σε θέσεις που είναι μυστικές - , να πει ότι πράγματι, τα δέντρα είναι σε άνθιση. Πάνω από 600 διαφορετικές ποικιλίες κερασιάς υπάρχουν, αλλά είναι τα ανοιχτά ροζ άνθη του yoshino που χρησιμοποιούνται από τους γραφειοκράτες που ερευνούν την άνθηση ως κριτήριο μέτρησης της εκκίνησης της σεζόν.
Μεταξύ των οπαδών της άνθισης της κερασιάς βρίσκονται ποιητές και λάτρες της τέχνης , αλλά και έμποροι λιανικής. Όπως και με τα Χριστούγεννα στη Δύση, τα καταστήματα στην Ιαπωνία μπαίνουν γρήγορα σε λειτουργία σακχαρωδών sakura, με Kit Kat με άνθος κερασιού, κουπάτ άνθη κερασιού, sakuramochi ή κέικ ρυζιού τυλιγμένο σε φύλλα κερασιού και ούτω καθεξής. Μπορείτε να απολαύσετε ένα mojito άνθος κερασιού (με λικέρ Sakura και χυμό cranberry αντί για το συνηθισμένο λευκό ρούμι) σε μπαρ υψηλής αισθητικής.
Αλλά είναι περισσότερο σύμφωνο με την παράδοση να τα πιεις κάτω από ένα δέντρο με άνθη κερασιάς. Για τη σύντομη περίοδο sakura , τα συνήθως συγκρατημένα αστικά πάρκα μετατρέπονται σε αχαλίνωτα μπουλούκια με όλους από τις γιαγιάδες ως τα κατοικίδια σκυλιά σε καροτσάκια να έχουν διάθεση να πάρουν μέρος στη γιορτή. Η διάθεση αυτού του πάρτι είναι το hanami , κυριολεκτικά "κοιτάζοντας τα λουλούδια", το οποίο είναι ένα πικνίκ εκτίμησης λουλουδιών που πραγματοποιείται κάτω από τα ανθισμένα δέντρα.
Η δύναμη της ομορφιάς
Οι συνηθισμένες κοινωνικές συμβάσεις ανατρέπονται από την καθαρή δύναμη της ομορφιάς. Οι ήσυχοι και ευγενικοί μεταμορφώνονται σε άγριους γλεντζέδες. Οι μαθητές επισκέπτονται τα δέντρα κάνοντας κοπάνα από τα μαθήματα. Γειτονιές οργανώσουν τις δικές τους θεάσεις με τη συνοδεία μπόλικου sake. Οι εταιρείες στέλνουν τους νεώτερους υπαλλήλους τους για να διακρίνουν περιοχές, απλώνοντας μπλε ταινία σε επιλεγμένα τετράγωνα του εδάφους, για το εταιρικό πικ-νικ. Οι σύγχρονοι hanamis είναι ένας δημοκρατικός μικρόκοσμος της ιαπωνικής κοινωνίας, αλλά η παράδοση έχει ρίζες που εκτείνονται τουλάχιστον χίλια χρόνια πίσω, όταν ήταν ως επί το πλείστον αριστοκράτες και ποιητές φιλοσοφούσαν και ρουφούσαν sake (κρασί από ρύζι), κάτω από τη σκιά των ανθών. Μερικοί από τους καλύτερους βάρδους έγραψαν τους πιο αγαπημένους στίχους τους, απολαμβάνοντας ένα πικνίκ στις ανθισμένες κερασιές.
Ας δούμε το Χαϊκού του Kobayashi Issa (1762-1827):
"Κάτω από τα άνθη κερασιάς
κανένας δεν είναι εντελώς ξένος. "
Ή του Matsuo Basho (1644-1694):
"Ανάμεσα στις δύο ζωές μας
υπάρχει επίσης η ζωή του
άνθους κερασιάς ".
Αυτό το haiku αναφέρεται στη φιλοσοφική θεμελίωση της Ιαπωνικής λατρείας για το sakura : την εφήμερη φύση τους. Μέσα σε μια εβδομάδα ανθοφορίας, τα πέταλα από τα άνθη της κερασιάς πέφτουν απαλά στα δέντρα σαν χιονόπτωση και κανένας άνθρωπος δεν μπορεί να εμποδίσει αυτή την ταχεία, αλλά κομψή κατάρρευση. Το Sakura είναι μια ενσάρκωση του «mono no aware», μιας ιαπωνικής αισθητικής έννοιας που αναφέρεται στην πάθος των πραγμάτων που προκαλείται από την συνειδητοποίηση της παροδικότητάς τους. Είναι ο πόνος του πεπερασμένου των πραγμάτων, γεμάτος με τη γνώση ότι η παροδικότητα είναι ένα ουσιαστικό μέρος της ομορφιάς ή της ουσίας τους. Ευτυχώς στην Ιαπωνία, είναι αρκετά εύκολο να ελαττωθεί ο πόνος με ένα μεγάλη γουλιά sake και μια νοσταλγική μπουκιά,γεμιστού με κόκκινα φασόλια ,Mochi (κέικ ρυζιού).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου