Κυριακή 30 Απριλίου 2023

Πρωτομαγιά!

 



Έτρεξα όλο χαρά να πιάσω κι εγώ τον Μάη

μα ζέσταμα δεν έκαμα κι ο κώλος μου πονάει

σ' ένα λιβάδι έφτασα γεμάτο από λουλούδια

όπως τα περιγράφουνε τα γλυκερά τραγούδια

καθώς που λέτε μάζευα τα μυρωδάτα άνθη

στο χέρι μου καρφώνεται κακόβουλο αγκάθι

δε ντρέπομαι να σας το πω, με λύγισε ο πόνος

γιατρός δεν αποδείχτηκε ούτ' ο πανδαμάτωρ χρόνος

απ' τις φωνές μου φαίνεται πως κάποιοι ανησυχήσαν

για την κατάστασή μου τη δεινή, γνώμες να λεν' αρχίσαν

ένας "λουμπάγκο!" φώναξε κι άλλος  "αλλεργία!"

κάποιοι είπαν όμως "καρδιακό!" κι άρχισε φασαρία

μάταια προσπάθησα να τους πω τι φταίει για την οδύνη

με σταματούσαν λέγοντας πως ξέρουνε εκείνοι

κι ενώ ετοίμαζαν μεταφορά για νά βρω θεραπεία

εγώ το έσκασα από 'κει μα έπεσα σε πορεία

δυο αστυνόμοι είπανε πως ύποπτος τους μοιάζω

πως σίγουρα επεισόδια κάθομαι και σχεδιάζω

για πότε με αρπάξανε και μ' έσυραν στο τμήμα

πίσω από τα κάγκελα φώναζα "είμαι θύμα"

την άλλη μέρα το πρωί μου είπαν "αθώος, φύγε"

με τούτα, με κείνα κι όλα αυτά δύο του Μάη πήγε

όρκο πήρα βαρύ λουλούδια ξανά να μην αγγίξω

και σε κάθε Πρωτομαγιά στον ύπνο να το ρίξω!


Σάββατο 29 Απριλίου 2023

Το ραντεβού!

 


Με ύπαρξη αιθέρια περίπατο ρομαντικό

χέρι χέρι ανεβήκαμε σε λόφο ειδυλλιακό

ο ήλιος έλουζε το μέρος με ακτίνες πορφυρές

οι συνθήκες φάνταζαν πραγματικά ιδανικές

την ώρα που έσκυψα γλυκά να τη φιλήσω

πτηνό περαστικό σκέφτηκε "ώρα να κουτσουλήσω"

σημάδεψε ακριβώς στου κεφαλιού το κέντρο

τινάχτηκα και χτύπησα στο διπλανό μου δέντρο

από τον πόνο τον πολύ του μίλησα χυδαία

τόσο που ενοχλήθηκε η ομορφούλα νέα

καθώς διαπνεόταν από  οικολογίας πνεύμα

όρθια πετάχτηκε σαν να τη περνούσε ρεύμα

"Άθλιε παλιάνθρωπε που το πουλάκι βρίζεις

μείνε τώρα μοναχός σαν κατάρα να γυρίζεις",

είπε και έφυγε χωρίς να κοιτάξει πίσω

δεν είχα έστω μύγδαλα να την κυνηγήσω

Ξεκίνησα κι εγώ λοιπόν, μονάχος να γυρίσω

και σκύλος να ουρήσει πάνω μου δε θα ξαναβρίσω...

Η ποιήτρια του έρωτα και του θανάτου

 


https://www.fosonline.gr/stiles/san-simera/article/244015/h-poiitria-toy-erota-kai-toy-thanatoy

Στις 29 Απριλίου του 1930 έφυγε από τη ζωή η Μαρία Πολυδούρη, ποιήτρια της νεορομαντικής σχολής από την Καλαμάτα, γνωστή και από τον δεσμό της με τον ομότεχνό της Κώστα Καρυωτάκη.


Η Μαρία Πολυδούρη ήταν κόρη του εξαίρετου φιλολόγου Ευγένιου Πολυδούρη και της Κυριακής Μαρκάτου, μιας γυναίκας με πρώιμες φεμινιστικές αντιλήψεις. Ολοκλήρωσε τις γυμνασιακές της σπουδές στην Καλαμάτα, ενώ είχε φοιτήσει σε σχολεία του Γυθείου και των Φιλιατρών αλλά και στο Αρσάκειο της Αθήνας για δύο χρόνια.


Στα γράμματα εμφανίζεται σε ηλικία 14 ετών, με το πεζοτράγουδο «Ο πόνος της μάνας». Αναφέρεται στον θάνατο ενός ναυτικού, τον οποίο ξέβρασαν τα κύματα στις ακτές των Φιλιατρών, και είναι επηρεασμένο από τα μανιάτικα μοιρολόγια που άκουγε στο Γύθειο. Σε ηλικία 16 ετών διορίζεται στη Νομαρχία Μεσσηνίας κατόπιν διαγωνισμού και παράλληλα εκδηλώνει ζωηρό ενδιαφέρον για το γυναικείο ζήτημα. Το 1920 χάνει, σε διάστημα σαράντα ημερών, τον πατέρα και τη μητέρα της.


Διαβάστε Επίσης

Οι πνευματικά ανέτοιμοι Μπακς και οι ευθύνες του Μπουντεχόλζερ

Το 1921 μετατίθεται στη Νομαρχία Αθηνών και παράλληλα εγγράφεται στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Στην υπηρεσία της θα γνωρίσει τον συνάδελφο και ομότεχνό της Κώστα Καρυωτάκη και μεταξύ τους θα αναπτυχθεί ένας σφοδρός έρωτας, που θα κρατήσει λίγο, αλλά θα παίξει καθοριστικό ρόλο στη ζωή και το έργο της.


Συναντήθηκαν για πρώτη φορά τον Ιανουάριο του 1922, όταν η Πολυδούρη ήταν 20 χρόνων και ο Καρυωτάκης 26. Εκείνη είχε δημοσιεύσει κάποια πρωτόλεια ποιήματα, εκείνος είχε εκδώσει δύο ποιητικές συλλογές, τον «Πόνο των ανθρώπων και των πραμάτων» (1919) και τα «Νηπενθή» (1921), και είχε ήδη κατακτήσει την εκτίμηση ορισμένων κριτικών και ομοτέχνων του.


Το καλοκαίρι του 1922 ο Καρυωτάκης μαθαίνει ότι έχει προσβληθεί από σύφιλη, νόσημα τότε ανίατο και κοινωνικά στιγματισμένο. Το ανακοινώνει πρώτα στην αγαπημένη του και της ζητά να χωρίσουν. Εκείνη του προτείνει να παντρευτούν χωρίς να κάνουν παιδιά, αλλά ο Καρυωτάκης είναι πολύ περήφανος για να δεχθεί την θυσία της. Εκείνη πάλι αμφιβάλλει για την ειλικρίνειά του, νομίζει ότι η αρρώστια του είναι πρόφαση για να την απομακρύνει από κοντά του.


Στη διάρκεια του 1924 μπαίνει στη ζωή της ο δικηγόρος Αριστοτέλης Γεωργίου, άρτι αφιχθείς εκ Παρισίων. Είναι νεαρός, όμορφος και πλούσιος. Θα τον αρραβωνιαστεί στις αρχές του 1925, αν και στην καρδιά της σιγοκαίει ο έρωτάς της για τον Καρυωτάκη.


Παρά την αφοσίωση του αρραβωνιαστικού της, η Μαρία Πολυδούρη δείχνει να μην μπορεί να συγκεντρωθεί σοβαρά σε καμιά δραστηριότητα. Χάνει την δουλειά της στο Δημόσιο από τις αλλεπάλληλες απουσίες της και εγκαταλείπει την Νομική. Φοιτά στην Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου, προλαβαίνει μάλιστα να εμφανιστεί ως ηθοποιός σε μία παράσταση.


Το καλοκαίρι του 1926 διαλύει τον αρραβώνα της και φεύγει στο Παρίσι. Σπουδάζει ραπτική, αλλά δεν κατορθώνει να εργαστεί, επειδή προσβάλλεται από φυματίωση. Επιστρέφει στην Αθήνα και συνεχίζει την νοσηλεία της στο νοσοκομείο «Σωτηρία», όπου μαθαίνει για την αυτοκτονία του πρώην εραστή της, Κώστα Καρυωτάκη. Τον ίδιο χρόνο κυκλοφορεί την πρώτη της ποιητική συλλογή με τίτλο «Οι τρίλλιες που σβήνουν» και το 1929 την δεύτερη με τίτλο «Ηχώ στο Χάος». Η φυματίωση τελικά θα την καταβάλει και θα αφήσει την τελευταία της πνοή στην Κλινική Χριστομάνου τα ξημερώματα της 29ης Απριλίου 1930.



Παρασκευή 28 Απριλίου 2023

Ο βλέπων

 


Κλείσε τα μάτια στο αόρατο

και αυτό θα εμφανιστεί μπροστά σου

Αγνόησε την ύπαρξή του

και θα δε κάνει να την αισθανθείς

Μεταξύ του ουρανού και του εγώ

μυριάδες κόσμοι υπάρχουν 

χωρίς ίχνος παραμικρό ν' αφήνουν

Όπου τα φώτα εκεί κοντά και οι σκιές

σαν τα όρνεα που περιμένουν κουφάρι 

να βρουν για να τραφούν από αυτό

Κοίτα στον καθρέφτη ανόητε και βεβαιώσου

πως τίποτα πέρα από σένα δεν υπάρχει

Όπως η πέτρα θρυμματίζει το γυαλί

έτσι και οι βεβαιότητες κάποια στιγμή

χίλια κομμάτια γίνονται

Χλωμό του φεγγαριού το χέρι με χαϊδεύει

καθώς τούτες τις παραφροσύνες γράφω

μα τα όνειρα φωνάζουν και τραγουδούν

μέχρι το πρωινό αστέρι να φέρει το σημάδι της αυγής

Πέμπτη 27 Απριλίου 2023

Φτερά αγγέλων

 


Σύννεφα λευκά

πλέουνε στον ουρανό 

Φτερά αγγέλων

Στου Άδη τις σκιές

 


Κάθομαι στου Άδη τα σκοτάδια παρέα

με τις αγαπημένες μου νεκρές σκιές

Και να! Το λευκό του θανάτου άτι

έρχεται καλπάζοντας προς σ' εμένα

και πάνω του αναβάτης χλωμός που 

το δρεπάνι του κραδαίνει υπό των 

αγγέλων το άγρυπνο βλέμμα

"Κοίτα με θνητέ", μου λέει με φωνή ψυχρή

"εγώ που κάποτε διέτρεχα τα πέρατα 

της δημιουργίας διαφεντεύοντας τα όνειρα των 

ανθρώπων και σκορπώντας τρόμο 

δέσμιος να είμαι τώρα από τους υπηρέτες 

του Ουράνιου τυράννου που όλους μας περιορίζει

για να έχουν ελευθερία τα κακομαθημένα Του παιδιά.

Κι εγώ από βασιλιάς και αφέντης έγινα κατώτερος 

και από τους δούλους"

Αυτά είπε και ρίχνοντάς μου βλέμμα σκοτεινό

κάλπασε μακριά μου αφήνοντάς με μόνο 

με των νεκρών τα πνεύματα που κρυφογελούσαν

με το θανατερό του μοιρολόι

Καταιγίδα

 


Σαν τα σύννεφα μαζεύονται με βροντές και κεραυνούς

κάτω απ' το ψηλότερο δέντρο περιμένω να με βρουν

Δευτέρα 24 Απριλίου 2023

Ψεύτης

 


Μη σε μαγεύει του Απρίλη το δροσερό αεράκι

ακόμα και στα τελευταία του, ψεύτης μήνας είναι

Ρομαντισμός, η πορεία προς την εξαφάνιση

 


https://www.offlinepost.gr/2020/01/07/%CF%81%CE%BF%CE%BC%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82-%CE%B1%CF%80%CF%8C-%CE%BA%CE%AF%CE%BD%CE%B7%CE%BC%CE%B1-%CF%83%CE%B5-%CF%84%CF%81%CF%8C%CF%80%CE%BF-%CE%B6%CF%89%CE%AE%CF%82-%CE%BA/

Της Στέλλας Μίτιλη,


Τόσο στην τέχνη όσο και στη φιλοσοφία, πολύ συχνά οι έννοιες και οι όροι που χαρακτηρίζουν ένα ρεύμα τίθενται εκ των υστέρων, γεγονός από το οποίο δεν ξέφυγε και ο ρομαντισμός. Σήμερα με τον όρο «ρομαντισμός» αναφερόμαστε τόσο στο καλλιτεχνικό κίνημα του 18ου  αι. όσο και στην τεχνοτροπία που ακολουθεί κάποιος συναισθηματικός και ερωτικός, δόθηκε δε και για τις δύο έννοιες προφανώς όχι τυχαία, αλλά μάλλον διότι σχετίζονται. Ετυμολογικά, προέρχεται από τη λέξη «ρομά», που έχει πολλές σημασίες, και το γαλλικό “romantisme < romantique”. Ξεκινώντας, έτσι, ως κίνημα πρωτοπορίας, φτάνει στις μέρες μας να χρησιμοποιείται σε συζητήσεις για να χαρακτηρίσει έναν άνθρωπο, μία κατάσταση, κάποιες στιγμές και, ακόμα παραπέρα, φτάνει στις μέρες μας να… χάνεται με οποιαδήποτε από τις δύο σημασίες κι αν εκληφθεί.


Ο Ρομαντισμός, λοιπόν, αποτέλεσε καλλιτεχνικό ρεύμα με κέντρο τη Γερμανία, που εξαπλώθηκε σε όλη την Ευρώπη και επηρέασε τη λογοτεχνία, τη μουσική και τις εικαστικές τέχνες. Μετά το διαφωτισμό και την αναγέννηση, αποτέλεσε ένα από τα πιο ισχυρά πνευματικά κινήματα, που, μάλιστα, βασίστηκε σε ιδέες του Ζαν Ζακ Ρουσσώ και βασικοί του εκπρόσωποι ήταν οι Γκαίτε, Λόρδος Βύρων, Βίκτωρ Ουγκό, Σοπέν, Γκόγια και πάρα πολλοί άλλοι, ενώ παράλληλα, έλκυε πρόσωπα μη γνωστά ως «ρομαντικοί», όπως είναι ακόμα και ο Φρόιντ ή ο Μαρξ.




Επρόκειτο για μια αντίδραση, μια εξέγερση στους περιορισμούς και τους κανόνες, που επέβαλλε στην τέχνη το κοσμοείδωλο του νεοκλασικισμού, της μιμητικής αναβίωσης, δηλαδή, μιας υποτιθέμενης ελληνικής αρχαιότητας και συνδεόταν με το πολιτικό φιλελευθερισμό. Μοναδικό πρόταγμα του ρομαντισμού ήταν, επομένως, η ανατροπή αυτού του εξορθολογισμένου μοντέλου, το οποίο «αφάνιζε» τα συναισθηματικά και δημιουργικά στοιχεία, που συγκροτούν τελικά έναν άνθρωπο. Σύμφωνα με τον καθηγητή Ροζάνη, ο ρομαντισμός στηρίζεται στον ουτοπισμό και αποτελεί την πλέον καίρια αντίσταση στη νεωτερικότητα, στον πολιτισμό της λογικής, ενώ ρομαντισμός και ουτοπισμός ενώνονται στη φράση «τα πάντα είναι ενεργήματα της ψυχής του ανθρώπου», με την έννοια της «ψυχής» να πηγάζει από τη φράση του Αριστοτέλη «το Ανθρώπινο πάσχειν…». Σε αντίθεση με τον κλασικισμό που είναι κυρίως νοολογικός και λογόκεντρος και στηρίζεται στην πραγματικότητα και το ρεαλισμό, ο ρομαντισμός αποστρέφεται τη λογική, ή ορθότερα τη μονόπλευρη κυριαρχία της, και την εμπειρική ανάλυση των πραγμάτων και γι’ αυτόν όλα ξεκινούν από το συναίσθημα, το λυρισμό, τη φαντασία, το άλογο μέρος της ανθρώπινης φύσης. Κύριο χαρακτηριστικό του είναι η έμφαση στη δημιουργία μιας ονειρικής ατμόσφαιρας, μιας ισχυρής συγκίνησης μέσω της τέχνης με μεγαλύτερη ελευθερία.


Μετά, λοιπόν, την ανάλυση του ρομαντισμού ως καλλιτεχνικού ρεύματος, γρήγορα κανείς διαπιστώνει, ότι δεν απέχει πολύ στην ουσία του από την καθημερινή έννοιά του. Όπως ο ρομαντισμός, στην αρχική του έννοια, αφορά την ελεύθερη έκφραση των πραγματικών συναισθημάτων του καλλιτέχνη, που τελούν σε αρμονία με τη φύση -η ομορφιά των φυσικών φαινομένων αποτελεί την πραγματική έννοια του ρομαντισμού-, μέσω των γνήσιων και πρωτότυπων έργων του, που πηγάζουν από τη ψυχή του και δε «δανείζονται» στοιχεία από αλλού, έτσι και με τη δεύτερη έννοιά του, συνίσταται σε μια αυθόρμητη, πηγαία στιγμή, ένα συναίσθημα που εξωτερικεύεται και δημιουργεί την «ρομαντική ατμόσφαιρα». Μάλιστα, με βάση τον καθηγητή Λιαντίνη, ο ρομαντισμός, σαν τεχνοτροπία, είναι η μία (μαζί με τον κλασικισμό) από τις δύο μοναδικές μορφές τέχνης που είναι ευρύτερες και μπορούν να αποτελέσουν τρόπο και στάση ζωής.


Φυσικά, στην σημερινή πραγματικότητα, δεν πρέπει να συγχέεται ο «ρομαντικός» με το «γλυκανάλατο» και το «μελό»… Ο ρομαντισμός δεν είναι κάτι τεχνητό, που το «φοράει» κανείς στην περίσταση που αρμόζει, για να επιτύχει τον σκοπό του ούτε συγκεκριμένες πράξεις που μαθαίνει κανείς… Ούτε, βέβαια, συνοδεύεται πάντα από ενθουσιασμό, δράμα, ένδοξες νίκες ή happy end (τουλάχιστον όχι μόνο του, αλλά και με τα προβλήματα μιας σχέσης)… Ο πραγματικός ρομαντισμός είναι απότοκο της έλξης δύο ανθρώπων, της αληθινής αγάπης, του ειλικρινούς ενδιαφέροντος ανεξαρτήτως του αποτελέσματος, και λέξεις που σχετίζονται με αυτόν είναι η «αγνότητα», η «εντιμότητα» και ο «έρωτας», καθώς και η «αυτοκυριαρχία», η «αυτοπειθαρχία» και η «συνεχής προσπάθεια».




Αναμφισβήτητα, υπάρχουν καταστάσεις και κινήσεις που κατά γενική παραδοχή και από την εμπειρία θεωρούνται «ρομαντικές». Όμως, ο ρομαντισμός, που μπορεί να κάνει κάποιον ευτυχισμένο πραγματικά, έστω και για μια στιγμή, μπορεί να κρύβεται σε μικρές ενέργειες, σε κινήσεις διαφορετικές από αυτές που υπάρχουν στερεοτυπικά στο μυαλό των ανθρώπων ανάλογα με τον καθένα, σε μικρές λεπτομέρειες που κάνουν, όμως, τη διαφορά, σε πράγματα που μπορεί να περνούσαν απαρατήρητα, αλλά τα προσέχει αυτός που πρέπει να τα προσέξει, να τα καταλάβει και να τα εκτιμήσει… Ίσως μια διαφορά ανάμεσα στους δύο παραπάνω «ρομαντισμούς» είναι ότι το αντίθετο του πρώτου είναι ο «ρεαλισμός», ενώ του δεύτερου είναι η «ψυχρότητα», η «αναισθησία», ή ακόμη η «ρηχότητα»…


Ωστόσο, σήμερα, σε μια κοινωνία που δε γνωρίζει ακριβώς πού βρίσκεται, ο ρομαντισμός τείνει σιγά σιγά να εξαφανίζεται τόσο από την τέχνη όσο και από την καθημερινότητα γενικά των ανθρώπων. Αναφορικά με το πρώτο σκέλος, το βάρος θα πέσει στην αλλαγή της νοοτροπίας των ανθρώπων· και αυτό σημαίνει ότι ο κυριότερος λόγος της «παρακμής» του ρομαντισμού είναι η κυριαρχία του κέρδους σε κάθε τομέα της ανθρώπινης ζωής. Πολλοί βλέπουν πια την τέχνη και τη μόδα σαν μια βιομηχανία παραγωγής κερδών παρά σαν έναν τρόπο έκφρασης και οι άνθρωποι φαίνεται να προτιμούν τον υπερρεαλισμό και ίσως τον ιμπρεσιονισμό. Ο κόσμος περιορίζεται στην αναπαραγωγή ίδιων ιδεών και σκέψεων και σε απλές λύσεις που δίνει η τεχνολογία, χωρίς να υπάρχει πια χώρος για φαντασία και δημιουργικότητα. Αλλά ακόμα και τους λίγους που συνεχίζουν να έχουν καλλιτεχνικές τάσεις, οι συνθήκες δεν τους βοηθούν. Όλα εμπορευματοποιούνται, το προσωπικό συμφέρον τίθεται υπεράνω όλων και οι «καλλιτέχνες» έχουν πάψει να δημιουργούν και επαναπαύονται σε μικρές αλλαγές ήδη υπαρχόντων, «έτοιμων» δημιουργημάτων, που διευκολύνουν το εύκολο, γρήγορο και συνεχές κέρδος. Τα παραπάνω εξηγούν την σταδιακή εξαφάνιση του ρομαντισμού στην Τέχνη.


Όμως, ο ρομαντισμός σαν τρόπος ζωής;


Αναμφισβήτητα, οι άνθρωποι μεγαλώνοντας δε μπορούν να βλέπουν το ίδιο ρομαντικά τα πάντα, όπως όταν ήταν πιο νέοι, γεμάτοι όνειρα και προσδοκίες από την ζωή, πιο αθώοι και αγνοί, χωρίς τόσες δεύτερες ή ακόμα και κακοπροαίρετες σκέψεις. Είναι αναπόφευκτο, με την σταδιακή ανάληψη όλο και περισσότερων ευθυνών, να μην απομακρυνθούν από το ρομαντισμό και να πλησιάζουν στο ρεαλισμό. Θα ήταν, άλλωστε, παράλογο και ίσως μη υγιές… Όμως, αυτό συνέβαινε πάντα… Το ζήτημα είναι πως με το πέρασμα του χρόνου η κοινωνία, όλο και περισσότερο, «σνομπάρει» κάθε είδους ρομαντισμό και βυθίζεται σε μια δίνη ρεαλισμού. Ιδίως οι νέοι από πολύ νωρίς πια αναγκάζονται να παραμερίσουν τις ρομαντικές τους τάσεις. Δε σημαίνει ότι απαραίτητα παλαιότερα ήταν όλα καλύτερα, όμως αναμφίβολα, λείπουν από τη σημερινή γενιά πολλά στοιχεία του ρομάντζου που ξεχώριζαν, όπως μια σεμνότητα, μια γνησιότητα. Μικρές κινήσεις, απλά πράγματα χάνονται από τις σκέψεις και την ιδεολογία των ανθρώπων…


Με πρόφαση μια υποτιθέμενη «ειλικρίνεια» και ακόμα, την ισότητα των δύο φύλων, οι άνθρωποι σταματούν να κάνουν μια όμορφη, γλυκιά κίνηση απλώς για να την κάνουν, απλώς από καλοσύνη, χωρίς σκέψεις από πίσω και με πηγαίο αυθορμητισμό. Δε χρειάζεται στο όνομα του ρεαλισμού, να σταματά το λεγόμενο «τακτ», οποιοσδήποτε στολισμός της συμπεριφοράς, οποιαδήποτε ευγενική πράξη, που θα έκανε κάποιον άλλον να νιώσει όμορφα, επειδή είναι θεωρητικά ανούσια, αν «έχει λάβει ο άλλος το μήνυμα»… Στην πραγματικότητα είναι απολύτως αναγκαία, για να μην πω, ότι μετράει περισσότερο από οτιδήποτε, και αυτό λείπει από την κοινωνία…




Ίσως, οι συνθήκες έχουν κάνει τους ανθρώπους πιο επιφυλακτικούς, αλλά και καχύποπτους, ακόμα και κακεντρεχείς· τους έχουν οδηγήσει από έναν κόσμο ξεχειλισμένο από ρομαντισμό σε έναν κόσμο ανασφάλειας και υλισμού. Ίσως φταίει ότι όσο περνά ο καιρός, οι άνθρωποι γίνονται όλο και πιο έξυπνοι, με ή χωρίς εισαγωγικά, και καταλαβαίνουν περισσότερα. Ίσως, πάλι, φταίει η υπερέκθεση των πάντων και η καταπάτηση κάθε ηθικής αξίας… Δεν είναι παράλογο… Πού να βρεθεί ρομαντισμός όταν δεν υπάρχει συναίσθημα, φαντασία, μυστήριο; Όταν η σάρκα υπερβαίνει το πνεύμα; Μάλλον στ’ αλήθεια ο ρομαντισμός πάει μαζί με τις ηθικές αξίες, αλλά και τις ανάγκες της εποχής… Ο κόσμος είναι μπερδεμένος, βρίσκεται σε σύγχυση, όπως και ο πολιτισμός. Οι περισσότεροι άνθρωποι προχωρούν χαμένοι και αποπροσανατολισμένοι, «ικανοποιούμενοι» από επιπόλαιες και περιστασιακές σχέσεις και αναζητώντας την ηδονή της στιγμής, χάνοντας συνάμα κάθε ουσία.


Είναι τόσο αστείο, όσο και αξιοθρήνητο, να νομίζει κανείς ότι αυτή είναι η ευτυχία και να σκορπίζει και να αναλώνει τον εαυτό του στα ασήμαντα και τα επουσιώδη. Διάβασα κάπου πρόσφατα για την «κακή» αποκλειστικότητα και μοναδικότητα στις σχέσεις που έχει επιβάλλει ο ρομαντισμός, αλλά και για την ανάγκη (;) να απεγκλωβιστούμε πια από αυτά τα στερεότυπα, ότι δηλαδή κάποιος αγαπάει κάποιο μόνο αν είναι αποκλειστικά μαζί του… Δυστυχώς, αυτή και πολλές άλλες αντιλήψεις περνούν σιγά σιγά στη νοοτροπία των ανθρώπων. Αυτή ακριβώς η υπεραπελευθέρωση των ηθών είναι ο λόγος που έχει οδηγηθεί η κοινωνία στο σημείο που βρίσκεται τώρα. Παράλληλα, η πίστη, η αγάπη, η οικογένεια, αξίες θεμελιώδεις για την ζωή, αμφισβητούνται κατάφωρα… Η πίστη είναι κατάντια και η οικογένεια βάρος… Όμως, αλήθεια πώς να πορευτεί κανείς χωρίς αυτές τις αξίες και ποιό στόχο να έχει;


Ο ρομαντισμός χάνεται πίσω από τις οθόνες, τα πληκτρολόγια και τις διαδικτυακές συνομιλίες. Χάνεται από τη στιγμή που κάποιος μένει στο «μ’αρέσεις» και εννοεί προφανώς εμφανισιακά, πριν καν προλάβει να γνωρίσει τον άλλο. Σαφώς, πρέπει να υπάρξει μια αρχή και η πιο πρόσφορη και συνήθης είναι αυτή. Όμως, το πρόβλημα είναι να τελειώνει σε αυτό. Τότε είναι που δεν υπάρχει ουσία, που όλα είναι επιφανειακά και που χάνεται κάθε αυτοσεβασμός και μαζί του κάθε ρομαντισμός και κάθε μαγεία. Τότε, δημιουργούνται σχέσεις «τοξικές», όπου ο ένας είναι με τον άλλον όχι γι’ αυτό που είναι, αλλά γι’ αυτό που ελπίζει ή φαντάζεται πως είναι, με τη ψευδαίσθηση ότι αφού «περνούν καλά», δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα.


Αργά ή γρήγορα, όμως, θα αναδειχθεί και όλα θα τελειώσουν, αφού πρόκειται για κάτι ιδεατό, ανύπαρκτο, μια μάταιη και λυπηρή προσπάθεια να ταιριάξει το πρόσωπο που έχει απέναντί του με την ιδεατή εικόνα, χωρίς να προσπαθήσει να καταλάβει ποιόν πραγματικά έχει απέναντί του. Κι αυτό μπορεί να οφείλεται στην άγνοια, το φόβο ή την απελπισία…Είναι πολύ πιθανό έως βέβαιο, ότι στην εξέλιξη της σχέσης πολλά θα απομυθοποιηθούν και πολλά ελαττώματα θα εμφανιστούν -κανείς δεν είναι ιδανικός άλλωστε- και εκεί ακριβώς είναι που φαίνεται τι πραγματικά αξίζει, αφήνοντας λίγο χώρο και για τη λογική, πέρα από το συναίσθημα.


Συνεπώς, το βέβαιο είναι ότι οι άνθρωποι στην εποχή μας δέχονται πιο εύκολα πράγματα που δε θα έπρεπε να δέχονται… Έχουν σταματήσει να έχουν διάθεση για προσπάθεια, καθώς υπάρχει τόση προσφορά, τόση εύκολη «ευχαρίστηση»· δυστυχώς, μην έχοντας ζήσει την πραγματική ευχαρίστηση, ώστε να καταλάβουν στη σύγκριση πόσο λίγο και ανούσιο είναι αυτό που τους προσφέρεται· δυστυχώς, ξεχνώντας εύκολα. Και δυστυχώς, στην προσπάθεια κάλυψης του κενού εκτιμούν πράγματα δεδομένα, πράγματα που ίσως, ακόμα, να φάνταζαν χυδαία παλαιότερα και με αυτόν τον τρόπο ο ρομαντισμός αποκτά άλλο νόημα… Λιγότερο ουσιώδες… Και είναι ανάγκη να επαναπροσδιοριστεί…

Λύτρωση

 


Μέρες ολόκληρες ανέβαινα με τα πόδια το βουνό. Ένα προσκύνημα που χρόνια τώρα το χρωστούσα, κυρίως στον εαυτό μου. Οι εικόνες που ζωντάνευαν μπροστά μου σε κάθε βήμα κλόνιζαν ώρες ώρες την αίσθηση του χρόνου και του χώρου. Άραγε πού βρισκόμουν και πότε; Εδώ και σήμερα ή στο τότε και το χθες; Περίεργο πράγμα οι αναμνήσεις, δε νομίζετε; Ή μήπως μόνο εμένα ταλανίζουν τόσο; Συνέχισα να ανεβαίνω τον ανηφορικό δρόμο. Δε μου είχε μείνει μεγάλη ακόμα απόσταση να διανύσω. Αλλά όσο πιο κοντά έφτανα τόσο πιο έντονες εμφανίζονταν οι θαμμένες θύμησες. Κάθε βήμα με οδηγούσε πιο ψηλά στο βουνό αλλά και πιο βαθιά στο χρόνο. Μετά από λίγη ώρα είχα φτάσει. Όλα ήταν εκεί όπως τότε. Το παλιό ξωκκλήσι, ερημωμένο πια, σαν να με περίμενε χρόνια, με υποδέχτηκε σχεδόν ανοίγοντας την αγκαλιά του. Οι θάμνοι τριγύρω με τα αγκαθωτά φύλλα τους έμοιαζαν με επιτροπή υποδοχής που με καλωσόριζε με θέρμη. Πήρα μια βαθιά ανάσα γεμίζοντας τα πνευμόνια μου με τον βουνίσιο αέρα που μου είχε λείψει τόσο. Έβηξα. Μάλλον δεν είχα συνηθίσει ακόμα το τόσο οξυγόνο, πράγμα που εξηγούσε και την αφύσικη κούραση που ένιωθα. Κοίταξα γύρω μου. Όλα ήταν όπως τότε. Ακόμα και το χορτάρι και τα λουλούδια και τα δέντρα φαίνονταν να μην είχαν αλλάξει καθόλου από την τελευταία φορά που είχα πατήσει το πόδι μου εδώ. Ακόμα και τα πουλιά που πετούσαν εδώ κι εκεί και κελαηδούσαν χαρούμενα έμοιαζαν να επαναλαμβάνουν ακριβώς τις ίδιες κινήσεις και τους ίδιους ήχους. Μα πώς ήταν δυνατόν να τα θυμάμαι όλα αυτά με τόση ακρίβεια; Αδύνατον! Προχώρησα προς τη μεγάλη βελανιδιά δίπλα από το εκκλησάκι. Σε ένα κλαδί της, χρησιμοποιώντας τα φύλλα και το ξύλο σαν στηρίγματα, μια αράχνη είχε υφάνει έναν τέλειο ιστό. Αυτό το υπέροχο αριστούργημα, τόσο συμμετρικό, με τόση προσοχή στη λεπτομέρεια υφασμένο, ήταν τόσο δύσκολο να αποδεχτώ πως δεν ήταν παρά μια παγίδα θανάτου, ένα καλοστρωμένο τραπέζι που περιμένει το γεύμα να σερβιριστεί αφού πρώτα παγιδευτεί. Στο χώμα μπροστά από το γερασμένο δέντρο υπήρχε ένας κατάμαυρος λεκές, σαν αυτόν που αφήνουν τα λάδια ενός αυτοκινήτου όταν πέφτουν στην άσφαλτο. Κοίταξα επάνω προς τον ουρανό. Θυμήθηκα. Ήταν βράδυ, ζεστό καλοκαιρινό και τα αστέρια έπεφταν στη γη το ένα πίσω από το άλλο σχηματίζοντας μια λαμπερή ασημένια βροχή. Καθόμασταν δίπλα δίπλα. Κοίταξα στα μάτια σου, σε αυτές τις σκοτεινές λίμνες μελιού και λυκόφωτος και είδα μέσα το μέλλον μου, το πεπρωμένο μου. Δε χρειάστηκε κάτι να πεις, ποτέ δε χρειαζόταν άλλωστε. Δε μπόρεσα να κρατήσω τα δάκρυά μου. Έκανα να καλύψω τα μάτια μου για να μη δεις να τρέχουν μα ήταν στεγνά. Τα δάκρυά μου έτρεχαν κάτω από τη μπλούζα μου καθώς ανάβλυζαν μαύρα από το στήθος μου. Κοίταξα στο κλαδί. Ακόμα ένα σκοινί, κομμένο πια και σχεδόν σαπισμένο, κρεμόταν εκεί, ενθύμιο της απώλειας μιας ψυχής. Ένιωσα ξαφνικά ένα πόνο στο λαιμό μου και μια δυσκολία στην αναπνοή που σύντομα έγινε πολύ έντονη. Την ώρα που όλα γύρω μου σκοτείνιαζαν ένα χέρι με άγγιξε στον ώμο. Γύρισα και σε είδα. Έλαμπες ολόκληρη. Ακόμα και τα μάτια σου ήταν φωτεινά. "Έλα" μου είπες με τη απαλή φωνή σου και με πήρες από το χέρι. Η κούραση υποχώρησε και το σώμα μου ήταν τόσο ανάλαφρο που θαρρούσα πως μπορούσα να πετάξω. Ρώτησα το όνομα σου. Παράξενο, θυμόμουν τα πάντα εκτός από το πως σε λένε. Χαμογέλασες ζεστά και μου είπες: "Λύτρωση"

Στον Άδη

 


Σαν μοιρολογίστρα που θρηνεί

η Άτροπος με το ψυχρό κοπίδι

κοιτά το νήμα της ζωής μου

Μια κίνηση απλή, ανάλαφρη 

το μόνο που απαιτείται

για να με ανεβάσει στου Χάροντα 

τη βάρκα

Μα δε θα δεχτώ, στον Άδη βαρκάρης να με πάει

στης Στύγας τα νερά και του Αχέροντα τα ρεύματα

πρώτος θα βουτήξω 

και κολυμπώντας θε να φτάσω στις μαύρες τους τις όχθες

ανάμεσα σε σκιές, σκιά κι εγώ να γίνω

και τους πεσμένους από καιρό ήρωες να συναντήσω

κι ας μη κρατάνε τίποτα πια 

απ' τη παλιά τους αίγλη

κι ας κλαίνε σα μικρά παιδιά

στα ανήλιαγα τα μέρη του Κάτω Κόσμου

κρασί πικρό μαζί τους θα πιω και ποτήρια

μαύρα θα τσουγκρίσω

γιατί της ζωής τα έργα όλα και τα λόγια

ο τρόπος που στον θάνατο παρουσιαζόμαστε

στο τέλος θα τα κρίνει


Αβαδδών

 


Στη σκιά του Γολγοθά κλαίει

ο άγγελος του φωτός

αναπολώντας τα μεγαλεία που περάσαν

Αυτός, ο ομορφότερος των Αρχαγγέλων

στης Κόλασης τη λάσπη να κυλιέται

Και τι που έγινε στις φλόγες βασιλιάς;

Τη θέση που του άξιζε ποτέ του δε θα πάρει

Το κάλλος του δε θα σταθεί σε θρόνο ουράνιο

να το θαυμάζει η πλάση θαμπωμένη

Στα μαύρα του φτερά στέκει τυλιγμένος

με τ' άγγιγμα της Λίλιθ μόνη παρηγοριά

να περιμένει, με την οργή του να φουντώνει, την ώρα

που το θηρίο θα αμοληθεί το κόσμο όλο να κάψει

αφού του κόσμου βασιλιάς δεν του έμελλε να γίνει

ας γίνει ο καταστροφέας του και θεριστής

αυτός που στάχτη θα τον κάνει


Το φιλί του ανέμου

 


Παίζουν μαζί σου

του ήλιου οι αχτίδες

κι εγώ θεατής

Στέλνω γράμμα μυστικό

του ανέμου το φιλί

Ο γρύπας

 


Το άγριο του γρύπα μάτι αγναντεύει,

πέρα από τις ομίχλες του μύθου φτάνει.

Εκεί όπου ζουν αυτοί που δε πιστεύουν

πως μπορεί άνθρωπος μονόκερο να ιππεύσει

και με λιοντάρια φτερωτά συζήτηση να πιάσει.

Αλίμονο σε αυτούς που θεωρούν παιδική υπόθεση

πως είναι τα παραμύθια που τραγουδούν οι βάρδοι

και ότι οι αρχαίες οξιές δε μιλούν τη γλώσσα τους ακόμα

Και ο γρύπας συνεχίζει να ατενίζει μακριά

στου δράκου το βουνό ετούτη τη φορά

όπου γλέντι με εδέσματα εκλεκτά και μπύρα δυνατή

έχουν στήσει οι γενναίοι πολεμιστές και οι σοφοί τους μάγοι

με τους καβγατζήδες νάνους και τα αριστοκρατικά ξωτικά

τις πανέμορφες νεράιδες με τους τρελούς χορούς τους

Ο γρύπας τινάζει τα φτερά του αφήνοντας μια εορταστική κραυγή

λίγη μαγεία στον κόσμο τον στεγνό περνά για να δροσίσει 

όσους ακόμα λαχταρούν να μυρίσουν τα αρώματα των θρύλων!


The Cimmerian

 



The cold wind 's whispering a story

a tale of battles, blood and glory

of a brave warrior chosen to be king

and the new era he was meant to bring


Dressed in mountain lions skin

noble to his friends, loyal to his kin

Tyrants and sorcerers fell to his sword

savior of the weak, terror of every lord


The son of winter, the child of darkened lands

the one to hold the scepter in his hands

He roamed the steppe on the back of a horse

he conquered the seas a corsair with two oars


He finally sat upon his throne of gold

a ruler just, respected and bold

His enemies were kept at bay

a reign of peace until his final day


Hear my friends  the tale of a barbarian

known to this day as a proud Cimmerian

who wore the royals' golden ring

but remained the child of mists and mountains

                                              ...even as a king

Τρίτη 18 Απριλίου 2023

Λιτανεία

 


Ακούγονται βουβές μουσικές μέσα στο σκοτάδι

καθώς η λειτουργία γίνεται υπό το φως της σελήνης

Ο μύστης χαϊδεύει απαλά της Μέδουσας τα φιδίσια μαλλιά

και ο εραστής αναζητά τη συντροφιά της δαιμόνιας Λίλιθ

Λίγοι είναι αυτοί που γυρεύουν το μυστικό που ζει υποχθονίως

και ελάχιστοι αυτοί που τον δέοντα σεβασμό επιδεικνύουν

Μα όσο το στιβαρό τσιμέντο και ο μπλε φωτισμός των οθονών

κι αν τυφλώνουν και νεκρώνουν τις αισθήσεις των πολλών

πάντα οι αναζητητές με ζέση στη καρδιά θα βουτούν

μέσα στα μυστικά νερά αυτού που δε φαίνεται και δεν ακούγεται

παρά μόνο σε οφθαλμούς που βλέπουν πέραν του ορατού

και αυτιά ικανά να ακούσουν πέραν του εκκωφαντικού

Όποιος να περάσει τον Ιορδάνη σκέφτεται και στην έρημο να παραδοθεί

με βήματα προσεκτικά και θάρρος να σηκώσει το σταυρό ετούτης της αναζήτησης

όσο των φαύνων οι φλογέρες θα γεμίζουν τον αέρα με αρωματικές μελωδίες


Η ψευδαίσθηση

 


Σε σκεφτόμουν χθες βράδυ. Την ώρα που έπεφτε η βροχή -πάντα σου άρεσε όταν έβρεχε- προσπαθώντας να ξεπλύνει τη κούραση τούτου του κόσμου. "Δεν ήμασταν ποτέ μαζί" μου είπες. Χαμογέλασα. Σκέφτηκα ότι έτσι κι αλλιώς δε θα έβγαινε σε καλό κάτι τέτοιο. Πιθανόν να μη θυμόμουν τώρα το χαμόγελό σου που σπάνια σχηματιζόταν στα χείλη σου. Κοίταξα προς την ανατολή. Για κάποιο απροσδιόριστο λόγο η θύμησή σου με ταξίδευε στις χώρες που βρίσκονται πέρα από τη θάλασσα. Ένα φτερούγισμα ακούστηκε έξω από το παράθυρό μου. Ένα κοτσύφι, μαύρο με φωνή μελωδική ήρθε μουσκεμένο να ξεκουραστεί στο παράθυρό μου. Με κοίταξε και μου αφιέρωσε ένα τραγούδι του. Ήταν λυπητερό μα ανακουφιστικό. Μύρισα το άρωμά σου στον αέρα. Το άρωμα του μαύρου τριαντάφυλλου. Γύρισα και προχώρησα προς τη βιβλιοθήκη μου. Πήρα στα χέρια μου ένα βιβλίο στη τύχη. Ήταν αυτό που έλεγες πως το θέμα του ταίριαζε στο χαρακτήρα μου. Να το θυμάσαι άραγε; Μάλλον όχι. Τελικά η βροχή σταμάτησε. Με την τελευταία της σταγόνα έσβησε και η ανάμνησή σου. Κοίταξα στον ουρανό που ξαστέρωνε και αμέσως μετά το χαρτί που έγραψα αυτά τα λόγια. Προσπάθησα να θυμηθώ το πρόσωπό σου ή το όνομά σου. Δεν τα κατάφερα. Καθώς τα δέντρα και ο δρόμος στέγνωναν από το νερό που πριν από λίγο είχε πέσει πάλευα να καταλάβω αν σε είχα συναντήσει πραγματικά ποτέ...

Το βράδυ της Κυριακής της Αναστάσεως

 


Το βράδυ της Κυριακής του Πάσχα είναι πάντα ήσυχο. Οι περισσότεροι έχουν παραγεμίσει τα στομάχια τους με ψητά κρεατικά και κόκκινο κρασί ή μπύρα και δεν μπορούν να σηκωθούν από τον καναπέ ή το κρεβάτι. Τι να πει κανείς για τη κατάντια των εθίμων σε τούτο το κομμάτι της γης, το κάποτε ένδοξο και λαμπρό. Η κατανάλωση τόσο μεγάλων ποσοτήτων κρεάτων και οινοπνεύματος είναι πάντα υπερβολή και σπατάλη. Αν οι ποσότητες είναι κάπως λογικές και έχει προηγηθεί η μακρά νηστεία τότε μιλάμε για ισορροπία. Τέτοια που να σου επιτρέπει να μπορείς να σηκωθείς το βράδυ της Κυριακής και να περπατήσεις πέντε βήματα χωρίς να κινδυνέψεις να πάθεις κάποιο καρδιακό επεισόδιο. Οι δρόμοι είναι άδειοι το βράδυ της Αναστάσιμης Κυριακής. Άδειοι από ανθρώπους, Γιατί κατά τα άλλα είναι κατάμεστοι. Αυτός που δεν έχει αφιερώσει αυτή τη μέρα στη διαπλάτυνση της κοιλιακής του περιφέρειας και δεν έχει θυσιάσει τις αισθήσεις του στο βωμό των μυρωδιών των μπαχαρικών και των οσμών των καλομαγειρεμένων εδεσμάτων μπορεί ακόμα να δει πέρα από την παρουσία των καθημερινών ανθρώπων που συνήθως γεμίζουν τους δρόμους. Μπορεί να διακρίνει πως αυτή η φαινομενικά ήσυχη βραδιά είναι πολύ ζωηρή. Ταράσσεται και συνταράσσεται όχι από τις δυνατές κακοπαιγμένες μουσικές που απόμειναν από τα πρωινά γλέντια μα από τα γεγονότα που εορτάστηκαν φυσικά από πολλούς μα πνευματικά από ελαχίστους. Μπορεί να δει στις άκρες των δρόμων και στις γωνίες των σοκακιών, αν είναι αρκετά παρατηρητικός και τυχερός, τις ψυχές ανθρώπων δίκαιων και ευγενών να στροβιλίζονται με γνήσια χαρά για αυτά που έγιναν πριν από πάνω από δύο χιλιάδες χρόνια και που ακόμα και σήμερα συμβαίνουν. Μπορούν, αν στρέψουν την κατάλληλη στιγμή τη ματιά τους και την προσοχή τους στον ουρανό να δουν και να ακούσουν τους αγγέλους να ψέλνουν τα τότε -και τώρα και για πάντα- τεκταινόμενα. Και ίσως να αντιληφθούν τον κόσμο όλο να πάλλεται σε μια πρωτόγνωρη μελωδία. Ίσως ακόμα να νιώσουν μια απαλή ζεστασιά, ένα γλυκό ψίθυρο, ένα ελαφρύ αεράκι. Είναι τόσο όμορφα το βράδυ της Κυριακής της Αναστάσεως. Αρκεί να έχουμε αφήσει λίγο χώρο στο στομάχι μας...

Αναστάσιμο φως

 


Το φως προσφέρεται απλόχερα

μα έχουμε χέρια να το κρατήσουμε; 

Ο σταυρός μαρτυρά την Ανάσταση

για όσους έχουν αυτιά να ακούσουν

και μάτια για να δουν

Άδειος τάφος



Ο άδειος τάφος,

σημάδι θριάμβου 

της Αγάπης και της Ζωής

Η συντριβή του Άδη

 


Γιατί τον Ζωντανό ζητάτε άνθρωποι

εκεί που κείτονται οι νεκροί;

ρωτά ο Άγγελος τις Μυροφόρες

Κάτω από άκρα ησυχία

γκρεμίζονται του Άδη οι πύλες

σαν αύρα μυστική

σαρώνει τον Κάτω Κόσμο

ο Κύριος της ζωής

τον κήπο της Εδέμ ξαναβλέπουν

η Εύα και ο Αδάμ δακρύζοντας

ο Πρώτος των Νεκρών

το φως φέρνει στης σκοτεινιάς τον τόπο

Χαρείτε και τραγουδήστε

γιατί του Σατανά ο θρίαμβος 

πικρή ήττα έγινε για τη Λεγεώνα





Πέμπτη 13 Απριλίου 2023

Ελ Γκρέκο - Η Ανάσταση

 


https://www.fosonline.gr/plus/politismos/article/241661/el-gkreko-h-anastasi

Δημήτρης Στεφανάκης


Ένας πίνακας ορόσημο του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου ο οποίος δηλώνει την Ανάσταση ενώ ταυτόχρονα υπαινίσσεται την Σταύρωση και την Ανάληψη


Οι σύγχρονοί του τον χαρακτήρισαν «μεγάλο φιλόσοφο». Ο ίδιος απαντούσε με την ρήση του Αγίου Ιωάννη του Σταυρού. «Δεν έχω άλλο φως και άλλο οδηγό από τη φλόγα της καρδιάς μου», κάτι που μοιάζει μισή αλήθεια και μισό ψέμα.


Ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος εξέφρασε υπερβατικά ιδεώδη και ίσως να ήταν ο τελευταίος σε μια σειρά ευρωπαίων ζωγράφων που διατήρησαν για μεγάλο χρονικό διάστημα στο προσκήνιο μια σπουδαία Χριστιανική τέχνη.



Η δική του τέχνη ωστόσο είναι περισσότερο εμπρόθετη και φιλοσοφημένη από όσο θα ήθελε ο ίδιος να δείχνει. Τρανταχτό παράδειγμα Η Ανάσταση στην οποία κυριαρχούν αλληγορικές καμπύλες και οι έντονες επιμηκύνσεις των μορφών.


Κι όσο για την ακτινοβολούσα μορφή του Χριστού παραπέμπει εκτός από την Ανάσταση και στην Ανάληψη, ενώ ταυτόχρονα από τη στάση των ποδιών υπαινίσσεται και την Σταύρωση. Σε κάθε περίπτωση ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος δεν ήταν ένας ναΐφ ζωγράφος, το αντίθετο μάλιστα. Είναι ο τελευταίος μεγάλος Ευρωπαίος ζωγράφος του 16ου αιώνα και όχι βέβαια γιατί κάποιοι υποστηρίζουν πως η τέχνη του εξαντλείται στον σκοπό του να ενισχύσει τον θρησκευτικό ζήλο και να ανυψώσει την πίστη των Χριστιανών πάνω από τον κόσμο των αισθήσεων.

Τετάρτη 12 Απριλίου 2023

Πάνω στο σταυρό

 


Πάνω στο ξύλο του σταυρού

εγκαταλείπει ο Θεός τη δύναμή Του

για να νιώσει τον πόνο των ανθρώπων

αφήνει τα ουράνια για να λυτρώσει τον πηλό

Το αίμα Του ξεπλένει την κακία του κόσμου

ένας νέος κατακλυσμός τη γη σαρώνει

ξεκινώντας από τον Τόπο του Κρανίου

Το "Θεέ μου, Θεέ μου, ινατί με εγκατέλειπες"

δεν είναι αγωνιώδης κραυγή

ύμνος θριάμβου επί του θανάτου είναι

Στον κήπο...




Άσε με μαζί Σου να κλάψω 
στον κήπο της Γεθσημανή
Ο ιδρώτας μου να γίνει αίμα
Να αφήσω την καταδυνάστευση
των άλλων για χάρη της δικής 
μου ελευθερίας. Δώσε μου να
καταλάβω πως του χρυσού 
η λάμψη είναι μια αγχόνη

«Πρέπει να αποκλείεις κάθε ανθρώπινη παρουσία και τότε η δημιουργική δύναμη κατακλύζει το χέρι και η έμπνευση έρχεται αβίαστα».

 


https://www.fosonline.gr/plus/politismos/article/241400/o-megalofyis-koyngk-xsien-kai-i-dynasteia-tsingk-stin-kina

Δημήτρης Στεφανάκης

Η δυναστεία Τσινγκ ή Μαντζού είναι ένα από τα πιο γνωστά επεισόδια της Κινεζικής Ιστορίας. Οι εκπρόσωποί της εκθρόνισαν την δυναστεία Μινγκ το 1644 και ολοκλήρωσαν την κατάκτηση της χώρας το 1682, διατηρώντας τα σκήπτρα μέχρι το 1911.


Στα πρώτα χρόνια της δυναστείας αυτής οι εικαστικές τέχνες ζούσαν μεγάλες στιγμές στην Κίνα. Ο Γιουν Σου Πινγκ συνέχιζε την παράδοση της ζωγραφικής των λουλουδιών που είχε τις ρίζες της στην Βουδιστική Τέχνη. Ο Πινγκ συμβούλευε τους ζωγράφους να διαλογίζονται προτού πιάσουν το πινέλο λέγοντας μάλιστα πως «Πρέπει να αποκλείες κάθε ανθρώπινη παρουσία και τότε η δημιουργική δύναμη κατακλύζει το χέρι και η έμπνευση έρχεται αβίαστα».


Ο Κουνγκ Χσιέν, ωστόσο, ο περίφημος τοπιογράφος, δημιουργούσε κόντρα στην παράδοση. Διαχωρίζοντας τη θέση του από όλες τις καθιερωμένες σχολές δήλωνε: «Δεν υπήρξε κανείς πριν από μένα και δεν θα υπάρξει κανένας μετά». Η τεχνική του ήταν ασυνήθιστη καθώς χρησιμοποιεί κουκίδες που δημιουργούν εικόνες αιθάλης. Η αξιωματική θέση αυτού του μεγαλοφυούς ζωγράφου είναι ότι το θέμα έχει μικρότερη σημασία από την απόδοσή του. Ο Χσιέν ανήκει αποδεδειγμένα σε εκείνους τους καλλιτέχνες οι οποίοι επηρεάστηκαν από τις ευρωπαϊκές λιθογραφίες που έφερναν μαζί τους οι ιησουίτες ιεραπόστολοι. Έχει σημασία το γεγονός ότι στα πρώτα χρόνια της δυναστείας των Τσινγκ ο Κουνγκ Χσιέν είχε περάσει στην παρανομία.

Τρελού προφήτη στίχοι

 


Ο προφήτης, σαλεμένος,  έκραξε με στεντόρεια φωνή:

Το ωσαννά πώς να μη γίνει σταυρωθήτω;

Ο Κύριος έφερε ελευθερία σε αυτούς που

σκλαβωμένοι έμαθαν της ζωή τους να περνούν

Το γράμμα του Νόμου κατήργησε με του πνεύματος 

την ατίθαση ελευθερία

Των Φαρισαίων την εξουσία αντικατέστησε 

με πνοή ζωοποιό εν είδει περιστεράς

Του θανάτου τα δεσμά διέλυσε παίρνοντας

τον Αδάμ και την Εύα από το χέρι

Δώσε στο σκλάβο ελευθερία και περίμενε

μίσος και απέχθεια

Γιατί υπόθεση είναι σοβαρή ελεύθερος 

να είσαι και απαιτεί τόλμη και ανάληψη ευθυνών 

ενώ η σκλαβιά τι σου ζητά;

Μονάχα γόνατα που εύκολα μπορούνε να λυγίσουν

Ιούδας

 


Τριάντα αργύρια σε ένα πουγκί

πεσμένα στο χώμα το ματωμένο

από το ξερό κλαδί κρέμεται ο προδότης

κι ο διάβολος να χορεύει κυκλικά

Το κοιτάζω και πικρά χαμογελώ

πλέκοντας τη δικιά μου τη θηλιά

με των κριμάτων μου το σκοινί


Κυριακή των Βαϊων



Δίπλα δίπλα στέκονται

το "ωσαννά" με το "σταυρωθήτω"

Η ευκολία να παραπλανήσεις τον όχλο


Διάρκεια

 


Η καταιγίδα που οργίζεται

λιγότερο αντέχει 

από τη σιγανή βροχούλα


Παρασκευή 7 Απριλίου 2023

Αξία

 


Δε ζήτησα το κόσμο να μου δώσεις

παρά μόνο την αγάπη σου 

αυτή έχει πραγματική αξία

Η δυσκολία

 


Είν' εύκολο να βρεις το Θεό 

στο ναό 

μα δύσκολο μαζί σου 

στον κόσμο να Τον φέρεις

Σκιά

 


Άνοιξη, είσαι

των αγγέλων εποχή

Μα εγώ σκιά 

Πέμπτη 6 Απριλίου 2023

Δημοσκοπήσεις

  



Κάθε μέρα ξεπηδούν πολλές δημοσκοπήσεις

που προκαλούνε ζωηρές πολιτικές δονήσεις

Τι απαντήσεις δόθηκαν, ποιος έκανε ερωτήσεις

είναι αλήθεια έρευνες, ή μήπως τηλεπωλήσεις;


Τρίτη 4 Απριλίου 2023

Αυτοβιογραφικό

 


Τούτη τη νύχτα που η βροχή κι οι άνεμοι χτυπούν δίχως έλεος την πόλη(το παρόν πόνημα γράφτηκε υπό κακοκαιρία), αποφάσισα να γράψω δυο λόγια παραπάνω. Από μικρό με συντρόφευε μια μελαγχολία. Λέω με συντρόφευε και όχι κατέτρεχε ή κατέτρυχε επειδή ποτέ κάτι κακό δε τη θεώρησα. Κάποιοι μου λένε πως και όταν χαμογελώ μια θλίψη φαίνεται να ξεπηδά από το χαμόγελό μου. Δε ξέρω αν ισχύει αφού σπάνια κάθομαι να κοιτάξω τον εαυτό μου και ποτέ δε του δίνω ιδιαίτερη προσοχή. Τους λόγους αυτής της μελαγχολίας μάλλον τους γνωρίζω μα τέτοια κουβέντα τώρα δα, προτιμώ να μην ανοίξω. Έμαθα την κατάσταση τούτη να τη μαζεύω πριν από τον έλεγχο ξεφύγει και καταλάβει μεγαλύτερο μέρος στο μυαλό μου απ' όσο πρέπει και μετά μπορέσει να κατέβει στη καρδιά. Γιατί η μελαγχολία εύκολα γίνεται στενοχώρια και η τελευταία γίνεται μιζέρια. Την τιθασεύω συνήθως με ιστορίες σκοτεινές, τρομακτικές που θυμίζουν τα έργα τα γοτθικά ή αφήνοντας τη φαντασία ελεύθερη να τρέξει. Αν τούτα δε λειτουργήσουν όπως πρέπει στη σάτιρα καταφεύγω και στο χιούμορ μου. Κι ας μη διεκδικεί και δάφνες ποιοτικές το τελευταίο. Κι όσο πιο δύσκολη η νύχτα που απλώνεται μέσα στο κεφάλι, τόσο πιο άγριο και δηκτικό τ' αστείο. Ποιον νοιάζει πραγματικά τούτο, θα πείτε, το γραπτό; Πραγματικά κανένανε θαρρώ εκτός από αυτόν που το ΄γραψε. Αλλά είναι ένα τρόπος κι αυτός, το δαιμόνιο τούτο να ξορκίσω, οπότε είτε συμμετάσχετε στο τελετουργικό ή όχι, αφήστε με τουλάχιστον με ζέση να το εκτελέσω. Σας ευχαριστώ...

Δευτέρα 3 Απριλίου 2023

Σύννεφα

 



Ουρανοδρόμοι

τα σύννεφα που τρέχουν

Όνειρα παλιά

Υποσχέσεις

 


Ο κύριος βουλευτής πολλές υποσχέσεις δίνει

και στου λαού το όνομα κρύο νεράκι πίνει

μα σαν περάσει τελικά των εκλογών ο χρόνος

μένει απελπιστικά ο ψηφοφόρος μόνος

πάλι σε λάθος άνθρωπο έδειξε εμπιστοσύνη...


Καθρέφτη, καθρεφτάκι μου

 


Καθρέφτη, καθρεφτάκι μου

πώς να σου κρυφτώ;

Εσύ ξέρεις την αλήθεια 

όσο κι αν φτιασιδωθώ

Καθρέφτη, καθρεφτάκι μου

σε χίλια κομμάτια κι αν σε σπάσω

ένα από αυτά μονάχα φτάνει

να φανερώσει ό,τι προσπαθώ να θάψω



Ανάσα



Βαθιά ανάσα 

καθώς μέλισσες πετούν·

ξυπνούν τα άνθη

Κάθε σου χαμόγελο

ανοιξιάτικος καιρός