Με ιστορία για περισσότερο από δύο χιλιάδες χρόνια, η τέχνη της αραβικής καλλιγραφίας παραμένει ζωντανή και αξιοθαύμαστη όπως πάντα. Η καλλιτεχνική διακόσμηση των γραπτών κειμένων ωθεί τον αναγνώστη να ξεπεράσει μόνο την κατανόηση της έννοιας των λέξεων και να εκτιμήσει την ομορφιά στον τρόπο με τον οποίο εκφράζεται το μήνυμα.
Αρχικά ένα εργαλείο επικοινωνίας, αυτή η καλλιτεχνική δημιουργία αναπτύχθηκε για να συμπεριλάβει μια ποικιλία μορφών ανθρώπινης έκφρασης, που περιλαμβάνει παραδοσιακά, σύγχρονα και αφηρημένα κομμάτια τέχνης.
Αυτή η μακρά ιστορία οδήγησε στην αναγνώριση της ως μοναδικής καλλιτεχνικής και πολιτιστικής κουλτούρας που αντανακλά τις πλούσιες πτυχές της αραβικής και ισλαμικής πολιτιστικής ταυτότητας.
Η Δρ. Nahla Emam, καθηγήτρια Αιγυπτιακών Λαογραφικών παραδόσεων και επικεφαλής των Εθίμων,Ηθών και Παραδοσιακών Γνώσεων στο Ανώτατο Ινστιτούτο Λαογραφίας, ορίστηκε από τον Υπουργό Πολιτισμού Inas Abdul Dayem ως εκπρόσωπος εμπειρογνωμόνων του φακέλου της Αιγύπτου για την προετοιμασία του νέου κοινού Αραβικού φακέλου "Τέχνες της αραβικής καλλιγραφίας: δεξιότητες, γνώσεις και πρακτικές" ως μέρος της πρωτοβουλίας για την καταγραφή της αραβικής καλλιγραφίας ως άυλης κληρονομιάς της UNESCO.
Την περασμένη εβδομάδα, δεκαέξι αραβικές χώρες, όπως η Αίγυπτος, συμμετείχαν σε συνάντηση εργασίας και συντονισμού με επικεφαλής τον Σαουδική Αραβία στο Ριάντ, όπου κάθε χώρα έχει αναλάβει να παρουσιάσει και να αναθεωρήσει το δικό της φάκελο και να εντοπίσει τις κοινές πολιτιστικές πρακτικές στην καλλιγραφία.
"Έχω ετοιμάσει και επιθεωρήσει το αρχείο της Αιγύπτου με έρευνες από το αιγυπτιακό αρχείο λαϊκών παραδόσεων, την Αιγυπτιακή Εταιρεία Λαϊκών Παραδόσεων και την Αραβική Ένωση Καλλιγραφίας, η οποία θα οριστικοποιηθεί εκ νέου προτού αποσταλεί και παρουσιαστεί πλήρως στην UNESCO το Μάρτιο για να αξιολογηθεί ", λέει η Νάλα Έμαμ στους Αιγυπτιακούς Δρόμους.
"Η τέχνη αυτή ασκείται τόσο από γυναίκες όσο και από άνδρες σε όλες τις ηλικίες σε πολλούς διαφορετικούς τομείς, είτε στη διακόσμηση,την αρχιτεκτονική,τη βιοτεχνία, ακόμη και σύγχρονους πίνακες που χρησιμοποιούν περιβαλλοντικά και οργανικά υλικά από το περιβάλλον τους. Ουσιαστικά, δεν είναι μόνο χειρόγραφο κείμενο, αλλά ένας κόσμος τέχνης που μεταδίδει την ομορφιά και τις πολιτιστικές παραδόσεις των ανθρώπων », προσθέτει η δρ Emam.
Σε όλη την έρευνα και τις συναντήσεις της με ανθρώπους που μαθαίνουν αυτή τη μορφή τέχνης, η Δρ. Emam αφηγείται την αίσθηση της παρουσίας μιας μοναδικής θετικής ενέργειας ανάμεσα στους καλλιτέχνες που είναι ελεύθερη από οποιοδήποτε είδος ανταγωνισμού.
Στην Αίγυπτο η δρ Emam συναντήθηκε με τον καλλιτέχνη Khodeir ElBor Saeedi, ο οποίος διοικεί ένα μουσείο με περίπου 15.000 πορτρέτα στην οδό Τζαμαλία στο Κάιρο, ένα από τα σημαντικότερα εμπορικά και πολιτιστικά καταλύματα στην Αίγυπτο.
"Αν και ο σύγχρονος πολιτισμός στο διαδίκτυο και οι τεχνολογικές εξελίξεις φαίνεται να έχουν υποβαθμίσει τη χειρόγραφη δουλειά, η αραβική καλλιγραφία παραμένει να ασκείται από δεκάδες καλλιτέχνες και είναι σεβαστή από πολλούς. Χρησιμοποιείται επίσης σε πολλές εκκλησίες, όχι μόνο σε τζαμιά, και συνδέεται με διάφορα έργα τέχνης », σημειώνει η Δρ. Eman.
Πρόκειται για το δεύτερο κοινό αραβικό φάκελο με τη συμμετοχή της Αιγύπτου, η οποία κατάφερε να καταγράψει τον φοίνικα στους καταλόγους της UNESCO για την άυλη πολιτιστική κληρονομιά μαζί με άλλες 14 αραβικές χώρες.
Προηγουμένως, η Αίγυπτος κατόρθωσε να καταγράψει τις παραστάσεις κουκλοθέατρου «Arragoz» και το Tahtib - μια παραδοσιακή πολεμική τέχνη που ασκείται στην Αίγυπτο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου