Η ποίηση των Τρουβαδούρων, αν και δεν διαβάζεται ευρέως στα αγγλικά, είχε βαθιές επιπτώσεις στη σύγχρονη δυτική τέχνη εν γένει και ιδιαίτερα στην ποίηση της αγάπης. Οι σύγχρονες έννοιες της εξιδανικευμένης ρομαντικής αγάπης μπορούν να ανιχνευθούν σε κάποιο βαθμό στους Τροβαδούρους ποιητές της αγάπης της νότιας Γαλλίας το 1200.
Οι Τροβαδούροι επαινούσαν την αγάπη, ειδικά τον γλυκό πόνο της ανέφικτης αγάπης, όπως προσωποποιείται σε μια εξιδανικευμένη Δεσποσύνη. Ήταν οι ποιητές της εκλεπτυσμένης αγάπης.
Οι σύγχρονοι σχολιαστές συχνά χάνουν την ιερή διάσταση της ποίησης των Τροβαδούρων και της εκλεπτυσμένης αγάπης. Είναι λυπηρό το γεγονός ότι το σύγχρονο κοινό τείνει να διαβάζει την ποίηση των Τροβαδούρων σαν να ήταν απλά ερωτοχτυπημένη ρομαντική ποίηση - και είναι, αλλά όχι αποκλειστικά. Ένα μεγάλο μέρος της ποίησης των Τροβαδούρων, μολονότι διατυπώνεται με ρομαντικές ή και σεξουαλικές εικόνες, θα πρέπει επίσης να αναγνωσθεί ως ιερή ποίηση, προερχόμενη από μια πραγματική μυστικιστική παράδοση.
Οι Τροβαδούροι εμφανίστηκαν στην Ακουιτανία και την Προβηγκία ( σήμερα νότια Γαλλία) στο αποκορύφωμα του κινήματος των Αλμπιγκενσιανών Καθαρών και αμέσως μετά τη σφαγή τους στην Αλμπιγκενσιανή Σταυροφορία. Πολλοί από τους Τροβαδούρους μπορεί να ήταν οι ίδιοι Καθαροί ή τουλάχιστον να επηρεάστηκαν από τις ιδέες των Καθαρών. Οι Καθαροί ήταν μια ομάδα γνωστικών Χριστιανών που συγκρούστηκαν με την Καθολική Εκκλησία στη νότια Γαλλία και σε άλλες περιοχές της Ευρώπης, μέχρι να κηρυχθούν αιρετικοί και να εξαλειφθούν, με τους λίγους επιζώντες να κρύβονται. Οι Καθαροί Εκλεκτοί ήταν άγαμοι χορτοφάγοι που υποστήριζαν τις αντιλήψεις μη βίας, ευλάβειας για τον φυσικό κόσμο (με ιδιαίτερη έμφαση στον ήλιο και το φεγγάρι) και την πνευματική ισότητα των γυναικών. Ενώ κάποιες πτυχές της πνευματικότητας των Καθαρών είχαν μια άρνηση των εγκοσμίων που μπορεί να φαίνεται απωθητική στις αντιλήψεις της Νέας Εποχής του σήμερα,οι Καθαροί ήταν μια ζωντανή ομάδα με μια πλούσια μυστικιστική και πνευματική κληρονομιά.
Ακριβώς όπως συχνά παραβλέπεται η σύνδεση των Καθαρών με τις παραδόσεις των Τροβαδούρων, οι συνδέσεις με την Μαυριτανική Ισπανία συχνά αγνοούνται κι αυτές. Η εκπληκτικά νέα μουσική και ποίηση των Τροβαδούρων δεν βγήκαν από το κενό, όπως ορισμένες φορές διακηρύσσεται στις ευρωπαϊκές ιστορίες. Αυτά τα νέα καλλιτεχνικά και πνευματικά στοιχεία μπορούν να ανιχνευθούν απευθείας στις αυλές της Ανδαλουσιανής Ισπανίας κατά την περίοδο της μουσουλμανικής κυριαρχίας. Ο Δούκας Ουίλιαμ (Guilhem) της Πουατού, ο οποίος αναφέρεται συχνά ως ο «πρώτος» Τροβαδούρος , μεγάλωσε σε ένα σπιτικό που κατοικήθηκε από Ισπανούς μουσικούς και ποιητές που επέστρεψε ο πατέρας του από τη μουσουλμανική Ισπανία. Ο δούκας Γουίλιαμ έζησε μια παιδική ηλικία μέσα στην καινοτόμο μουσική και τις ιδέες που εισήχθησαν από τους μουσουλμάνους γείτονές του στην κοντινή Ισπανία. Η συνεισφορά του Duke William ήταν να διαδώσει αυτή τη "νέα" τέχνη στη χριστιανική βόρεια Ευρώπη.
Το πιο αξιοσημείωτο στοιχείο της ποίησης των Τροβαδούρων ήταν η ιδέα τους για "εκλεπτυσμένη αγάπη". Η εκλεπτυσμένη αγάπη συχνά θεωρείται ως ένα περίεργο κοινωνικό φαινόμενο που συνέβη επειδή ο γάμος μεταξύ των πλουσίων ήταν μια πρακτική υπόθεση που συμφωνούταν μεταξύ των οικογενειών, αφήνοντας ελάχιστο περιθώριο για αγάπη. Αυτό μπορεί να δικαιολογεί την στροφή στην εκλεπτυσμένη αγάπη, αλλά δεν την εξηγεί πραγματικά. Επιτρέψτε μου να το πω ευθέως: Η εκλεπτυσμένη αγάπη ήταν μια συνειδητή πνευματική πρακτική. Το ιδανικό στην εκλεπτυσμένη αγάπη ήταν να ενσαρκώσει τις αρχέτυπες δυνάμεις του Εραστή και της Ερωμένης.
Στα τραγούδια των Τροβαδούρων, η Ερωμένη ήταν συνήθως η γυναίκα. Έπρεπε να ενσαρκώσει το ιδεώδες της Θείας Γυναίκας, της Σοφίας, της Θείας Σοφίας. Θα ήταν ποτέ ελαφρώς απλησίαστη, αλλά μέσα στο οπτικό πεδίο. Η παρουσία της έπρεπε να τραβήξει τον Εραστή με την μορφή της, την καλοσύνη της, τη γυναικεία θεότητά της. Έπρεπε να είναι ένας φάρος. Στην προσπάθεια να το ενσαρκώσει αυτό για τον Εραστή της, έπρεπε να συγχωνευθεί με το Θείο που ενσάρκωνε.
Ο εραστής ήταν συνήθως ο άντρας. Ο δικός του ήταν ο πιο ενεργός ρόλος. Θα έπρεπε να αναζητήσει την αγαπημένη του, την εξιδανικευμένη κυρία του. Πρέπει να αποδείξει ότι είναι άξιος της,να αντιμετωπίζει μεγάλα εμπόδια με ταπεινοφροσύνη και επιμονή, στο όνομά της. Στο έντονο πάθος του Εραστή για την Ερωμένη του, στη συνεχή του εστίαση σε αυτήν, τελικά θα γινόταν ένας τέλειος εραστής του Θείου και θα ενωνόταν με τη θεότητα που έβλεπε ενσαρκωμένη στην Ερωμένη του.
Ο στόχος αυτής της εξιδανικευμένης εκλεπτυσμένης αγάπης δεν ήταν η σεξουαλική οικειότητα. Στην πνευματοποιημένη αντίληψη της εκλεπτυσμένης αγάπης, το σεξ αποφεύγονταν επειδή θα χόρταινε τη λαχτάρα που ενεργούσε ως η πνευματική δύναμη που ωθούσε τον άντρα και τη γυναίκα ως Εραστή και Ερωμένη στο στόχο του πνευματικού γάμου. Αυτό ήταν το ιδανικό, και σίγουρα δεν ακολουθούσε κάθε ζευγάρι αυτό το μονοπάτι, ούτε όλοι οι Τροβαδούροι υμνούσαν την εσωτερική ιερή έννοια του μονοπατιού. Ωστόσο, αυτός ήταν ο πυρήνας και ήταν ένα μονοπάτι που διδάχθηκε στις κοινωνίες και κυρίως μεταδόθηκε μέσω της ποίησης και του τραγουδιού των Τροβαδούρων. Η εκλεπτυσμένη αγάπη πρέπει να θεωρείται ως γνήσιο πνευματικό μονοπάτι και να μην γίνεται επιφανειακή. Δεν είναι ακατάλληλο να σκεφτόμαστε την εκλεπτυσμένη αγάπη ως παρόμοια με την Ταντρική σεξουαλική πνευματικότητα, όπως αναπτύχθηκε στην Ινδία - σε μερικές εκφράσεις η σεξουαλικότητα μπορεί να είναι τολμηρή και κοινωνικά παραβατική, ενώ σε άλλες οι ενέργειες της επιθυμίας διοχετεύονται προς το υπερβατικό.
Είναι ενδιαφέρον να εξετάσουμε πόσο δυνατός μπορεί να είναι αυτός ο μυστικισμός της ρομαντικής αγάπης, ειδικά αν σκεφτούμε ότι ο κόσμος μας είναι γεμάτος με τον μοντέρνο απόγονο της ποίησης των Τροβαδούρων: το ερωτικό ποπ τραγούδι. Θαμμένη κάπου βαθιά μέσα σε αυτές τις ελκυστικές μελωδίες και τα γεμάτα λαχτάρα λόγια , του πόθου και της αγάπης είναι μια αρχαία σπίθα επιθυμίας για πνευματική ένωση.
Όπως και με τη μουσική των Τροβαδούρων και με τα νέα ποιητικά στυλ, αυτή η έννοια της εκλεπτυσμένης αγάπης είχε τις ρίζες της στον κοντινό μουσουλμανικό κόσμο. Η Ερωμένη των Τροβαδούρων είναι ακριβώς ο Θείος Αγαπημένος των Σούφι. Όταν διαβάζουμε την ποίηση των Τροβαδούρων, όπως και με την ποίηση των Sufi, η Ερωμένη - αν και φαίνεται μερικές φορές ως πραγματικός άνθρωπος - μπορεί να γίνει κατανοητή ως ο Θε'ιος Αγαπημένος.
Η επιρροή των Τροβαδούρων εξαπλώθηκε μέσω πολλών σχετικών ποιητικών / μυστικιστικών παραδόσεων που προέκυψαν από τη διασπορά τους: τους Trouveres στη βόρεια Γαλλία, τους Minnensingers στη Γερμανία (συμπεριλαμβανομένου του Wolfram von Ehrenbach, συγγραφέα του πρώτου μυθιστορήματος για το -Ιερό Δισκοπότηρο-Grail), τους Fideli di Amore στην Ιταλία (συμπεριλαμβανομένου του Δάντη) .
Ο ίδιος ο Άγιος Φραγκίσκος της Ασίζης ήταν ένας μεγάλος θαυμαστής των τραγουδιών και των παραδόσεων των Γάλλων Τροβαδούρων. Αν και έζησε και δίδαξε μέσα στην Καθολική Εκκλησία, στοιχεία της πνευματικότητας των Καθαρών των Τροβαδούρων και ναι, ακόμη και των Σούφι μπορoύν να φανούν στο εκθαμβωτικό ποιμαντικό του έργο: την αγάπη του για τη φύση (ιδιαίτερα τον ήλιο και το φεγγάρι) , και τη σχέση του με την Αγία Κλαίρ (που ήταν πολύ κοντά στην παράδοση της ενάρετης σχέσης Εραστή-Ερωμένης).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου